Det är så att jag har monterad en disk till /ftproot/
och den börjar bli full nu, istället för att direkt gå och köpa mig en till eller rensa den. Så vill jag ta lite ifrån min systemdisk som jag har en 40gig ledigt på och lägga samman med den andra på något sätt. Typ så att det finns en mapp /ftproot/systemdisk
Allt du behöver göra är att mounta en partition på den fria hårddisken mot en katalog, som /ftproot/systemdisk eller vad du nu vill ha. Bara att lägga till i sin fstab.
Men problemet är att jag inte har en ledig partition. Där det finns ledigt diskspace, det är min systemdisk. Den kan jag gärna inte montera i /ftproot/systemdisk. Eller går det att ha en disk mounterad i flera kataloger?
Men problemet är att jag inte har en ledig partition. Där det finns ledigt diskspace, det är min systemdisk. Den kan jag gärna inte montera i /ftproot/systemdisk. Eller går det att ha en disk mounterad i flera kataloger?
Nej, en disk/partition kan bara vara mountad en gång.
Men du kan ju alltid länka till den! :)
* Gör först en katalog på systemdisken (ex. mkdir /filer )
* Sedan i /ftproot katalogen ger du kommandot: ln -s /filer filer
Verkar att fungera bra. Då kommer mitt nästa problem. Det är så att jag har låst (jailat) mina användare till katalogen
/ftproot/ så att dem inte kan gå tillbaka.
Problemet blir att när jag skapar en symbolisk länk från /ftproot/systemdisk som pekar på /ftproot2 så kommer dem inte åt den för att jag har jailat denna. Förslag på lösningar?