ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Tänkte bygga en 1U-server utan grafikkort.
På den tänkte jag installera Linux 2.6, har inte bestämt mig för nån dist än.
Men hur går det till? Hur installerar jag ett OS på en dator utan grafikkort och helst utan CD/DVD....
Någon som kan förklara hur man gör det praktiskt och/eller som har några goda råd?
8787Medlem sedan feb. 200330 inlägg Tycker du ska köra NetBSD istället, jäkligt stabilt och är perfekt som server-OS. Isåfall så skaffar du dig en nollmodemkabel (en com-kabel med honor i båda ändarna), och sen läser du denhär guiden.
//8787
Till Solaris kan man använda en "jumpstart"server borde finnas något liknande till linux och bsd.
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Ok, det känns som det där e rätt osmidiga lösningar...
Finns det ingen mer generell t.ex. via nätverk?
frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg Hittade denna howto på www.tldp.net:
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/Network-Install-HOWTO
Finns ett avsnitt som heter "Automatic Installation", har inte läst det själv men det kanske är nått att undersöka.
Har installerat linux via nätverket, men då hade jag skärm till datorn. Tror du kommer få det svårt utan den tyvärr.
Om det bara är en maskin detta ska göras på så är det nog lättare att slänga i ett gammalt grafikkort bara under installationen.
Men det skulle ju iofs vara häftigt att installera linux utan skärm :D
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Så länge som du kan montera hårddisken på ett eller annat sätt kan du använda t.ex. installera Debian med Debootstrap (antingen via CD-bootning med Knoppix eller från en annan maskin) för att trycka in ett grundsystem.
Fast bestäm dig för en dist du vill köra, och undersök närmare. Skulle gissa att de flesta distarna har stöd för något liknande...
Hej erciz
Har du löst ditt problem ? Har du lyckats att installera 1U servern utan grafikkort ?
Att använda sig av en nullmodem kabel för att skicka "skärmen" till en console är ett smidigt sätt. Såg att detta nämdes som ett förlsag. Det går att installera med hjälp av en nullmodem kabel, även under Linux.
Du tyckte det verkade krångligt. Det beror på vilken dist som ska installeras. Men de flesta har stöd för att installera över nätverket om man bootar upp på en floppy.
Du bootar upp på en floooy "skickar consolen till en dator över nullmodem kabel" väljer att installera från en ftp server eller dyligt.
Men du kanske redan har löst problemet via nätverksinstallation ?