Jag har ett program som skickar och tar emot data via datorns com port men jag kan tyvärr inte köra programmet på den dator som har com porten (det är en enkel brandvägg som inte stödjer allt som programmet behöver) så nu undrar jag om det finns något sätt så man kan tunnla en com port? Jag kör programmet på en annan dator och all information skickas mellan den datorn och den andra datorn som sedan skickar ut det på sin com port.
Jag har kommit halvvägs men behöver hjälp med den sista biten.
Jag har hittat ett program som jag kan köra på brandväggen, den tar emot en anslutning över TCP/IP och skickar signalerna vidare ut på com porten, kanon! :)
Men nu måste jag altså få programmet på den andra datorn att prata med brandväggen över TCP/IP men programmet pratar bara över com porten så, hur ska man lösa det? Går det att skapa någon skapa en virtuel device som skickar allt som kommer in på den vidare över TCP/IP?
När man inte har en rs232 kontakt kan kan via USB få en eller två serieportsanslutningar. Dessa blir ju då virtuella så visst borde det gå att göra som du tänker.
Om jag inte misstar mig borde com-porten precis som allt annat under *nix se ut som en vanlig fil. I sådana fall borde du kunna skapa en fifo-pipe (mkfifo), och sen får du programmet som snarrar med com-porten att läsa från/skriva till den i stället (i konfigurationen borde du kunna välja vilken device du ska använda). Sen gör du ett hack som körs som en daemon som fungerar som mellanlager mellan denna com-fifo och nätverket. Jag har inte den blekaste aning om huruvida detta ens skulle kunna komma i närheten av att funka, men det kan ju vara värt att testa.
Det ser ju helt klart intressant ut, i programmet kan man skicka med vilken device den ska använda. Något tips på var man kan hitta ett exempel program?
Nä, som sagt, det är bara spekulationer och fria fantasier från min sida. Och jag kom just på att det nog inte alls funkar, eftersom fifos är enkelriktade (en process skriver, en annan läser). Däremot kanske det kan funka med lokala unixsockets (av typen AF_UNIX), men nu är jag ute på tunn is. Kolla på http://www.ecst.csuchico.edu/~beej/guide/ipc/usock.html om det kan hjälpa...
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2