webForumDet fria alternativet

Problem vid installation av FreeBSD 5.3

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

5 svar · 265 visningar · startad av dho

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg
Frågan#1

Jag har fått lite problem vid installationen som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Jag använder mig av 5.3-RELEASE-i386-miniinst.iso. När jag bootar datorn med skivan ser allt ok ut till en början menl strax efter att boot-menyn visats så får jag ett felmeddelande, Error: Stack overflow, och efter det så händer det absolut ingenting. Efter lite sökande på Internet så jag har hittat den här sidan samt den här tråden som båda beskriver felet, fast för en annan version av FreeBSD. Nu skulle jag vilja ha lite tips på vad jag kan göra för att komma vidare med installationen. Håller för övrigt på att tanka 5.3-RELEASE-i386-disc1.iso för att se om den fungerar bättre.

Så, någon? :)

Jag kan tillägga att samma fel uppstod när jag testade med 5.3-RELEASE-i386-disc1.iso.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tja, jag gissar att du är en lika stor idiot som jag som inte kör med STABLE istället ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Ingen aning. Verkar inte vara något vanligt fel, men du kan väl testa utan ACPI och kolla om det gör någon skillnad.

oelbal skrev:

Ingen aning. Verkar inte vara något vanligt fel, men du kan väl testa utan ACPI och kolla om det gör någon skillnad.

Hur gör jag det? Notera att jag inte kan välja någonting i boot menyn som kommer upp, eftersom felmeddelandet kommer direkt efteråt.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Aha, ok. Innan menyn kommer upp så kan du bryta till boot loadern, vid prompten skriver du

unset acpi_load
boot

Notera att jag fortfarande inte har någon aning om det här hjälper, men ACPI brukar (brukade?) vara en felkälla.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.9823c0c5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)