webForumDet fria alternativet

Som IIS på OS X?

Webbservrarur Mac OS, Unix, Linux & BSD

3 svar · 363 visningar · startad av hellboy

hellboyMedlem sedan aug. 200349 inlägg

Jag har starka funderingar på att byta till en Mac nu när Minin kom, och har ett par frågor...

Kan man köra som man gör i Win med localhost, med Apache på nått vis? Är det bara att sätta upp direkt, eller är det nått man måste fixa med? MySQL funkar väl då med?

Som "gammal" PC/Win-räv har jag ju gjort missen(?) att lära mig ASP, och det lär ju bli en del sånt fortfarande då jag har kunder med sidor kodade i ASP, kan man köra nån typ ChiliASP variant på Macen? Får väl fortfarande ha kvar min PC och redigera Access-databaserna med antar jag?

En annan fråga, lite off-topic men ändå inte... Hur tror ni Minin funkar för webutveckling? Jag tänker väl att om min P4 2,6Ghz orkar med (ibland knappt), borde väl Minin göra det?

Tacksam för funderingar och klargöranden!

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

OSX är ett fullfjädrat UNIX-operativ, så det är inga problem att köra Apache och MySQL. Hur det går med ASP vet jag inte, men det finns någon variant som heter iAsp (googla) som är skriven i Java och därmed borde funka finfint på en Mac.

Sen är väl inte Minimacen någon vidare monsterburk, men varken Apache eller MySQL brukar vara värst krävande under låg belastning.

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Minimacen lär fungera fint för webbutveckling.

Apache hänger med operativsystemet, och det finns enkla verktyg för att installera både MySQL och PHP. Jag har aldrig provat att använda mig av ASP på Mac, så jag vet inte om det finns något stöd för det.

hellboyMedlem sedan aug. 200349 inlägg

Jag får väl helt enkelt köra mina asp saker på PC'n tills jag lärt mig PHP :)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a2ca460b
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)