webForumDet fria alternativet

Vilka distar funkar på Mac?

Linux & BSD

6 svar · 324 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Vilka distar funkar på Macintosh-datorer? Brukar det vara några problem med Linux på Mac, jämfört med PC?
Och hur är det med prestandan, alla macar verkar ju ha väldigt låg prestanda på pappret, om man bara jämför klockfrekvenser t.ex. Fast jag är inte särskilt insatt i ämnet så...

Mac mini verkar ju så cool, men jag vill inte köra MacOS :OO

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Yellowdog och Debian har jag för mig ska fungera bra på Mac. Jag har dock inte testat själv.

Själv skulle jag inte byta bort OS X. :)

/r
Även Mandrake, Gentoo och Slackware ska fungera enligt http://99mac.se/forum/archive/index.php/t-46519.html

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Såvitt jag känner till, ska det vara lättare med linux på mac än på pc, eftersom det bara finns ett fåtal modeller med välkänd hårdvara. Till en pc kan man ju välja i princip vad som helst, som distarna då måste ta hänsyn till.

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Ok, men hur är det med prestandan då? Och om man skulle låta OS X ligga kvar, hur är det med mjukvara till det systemet? Till Linux finns det ju så oerhört mycket gratis programvara och det uppskattar min plånbok :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Inom pc-världen gäller allmänt att man brukar klara sig med lägre prestanda i linux än i windows. Förmodligen gäller något liknande i mac-världen. Nu ska du komma ihåg att linux är väldigt flexibelt. Du kan alltså påverka själv väldigt mycket hur prestandakrävande det är. Du kan välja ett tungt gui som kde eller gnome. Eller så kan du ha ett minimalistiskt gui med inte mycket mer än ett terminalfönster, från vilket du startar dina program.

SimOnline skrev:

Och om man skulle låta OS X ligga kvar, hur är det med mjukvara till det systemet?

Jag är tämligen övertygad om att det skulle vara som om man på en pc väljer att ha både windows och linux. Vill du köra ett mac-program, då väljer du att starta datorn i OS X. Vill du köra ett linux-program, då startar du med linux istället. Den enda prestanda som påverkas av att ha två olika operativsystem, är faktiskt hårddiskutrymmet, som då måste delas upp i varsin partition till vardera system. Inget annat påverkas, för du kör ju bara ett os åt gången.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har kört YellowDog på en G3'a bara för att testa hur det fungerar, inte gjort några prestanda mätningar.

Är det en relativt ny mac så är det inga problem att installera om man inte har specialkort i datorn. Däremot äldre mac'ar kan vara problem eftersom Apple ett tag bytte hårdvara rätt ofta men inte alltid dokumenterade vad dom använde vilket har gjort att drivrutiner inte är utvecklade för en del av dessa.

Men nu när MacOS X finns så finns det egentligen ingen anledning att installera Linux eftersom man redan har ett Unix system och dom flesta "unix" program går att kompilera på mac med mer eller mindre "tweakningar".

Medlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej SimOnline

Jag håller nog med GunnarD, om du ska ha en Desktop så ser jag inte någon anledning att byta, Mac OS X har som sagt BSD i grunden, med ett väldigt smidigt/smutt/snyggt grafiskt gränssnitt.

Men kan tänka mig att köra t.ex NetBSD (https://www.netbsd.org) om du ska ha den som en server. Förvisso finns det även server dist av Mac OS X men kostar nog lite mer en vad vanliga Mac OS X kostar.

Så har även freshmeat.net en egen avdelning för just Mac OS X ( http://osx.freshmeat.net/ )

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)