webForumDet fria alternativet

Mandrake Linux.

8 svar · 491 visningar · startad av RxL

RxLMedlem sedan dec. 200333 inlägg

Jag har precis installerat Mandrake Linux 10.0 och hade tänkt att starta upp det.
Men då får jag upp: localhost login:
Password.

Så jag skriver in det rätta och då kommer [användarnamn@localhost användarnamn]$ upp.
Så hur ska jag få det att starta?

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Då har du lyckats logga in i det Linuxsystem. Men jag antar att du med starta menar hur man går igång det grafiska användargränssnittet. Normalt ska det konfigureras vid installationen av Mandrake, så pröva att köra startx när du är inloggad.

Det fungerar inte.
Execve failed for /etx/X11/x (errno 13)
giving up
xinit: No such file or directory (errno 2): unable to connect to X server

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Då är inte X konfigurerat (skärmuplösning, grafikkort ...)

Prova att ge kommandot: XFdrake

Finns inget sånt kommando. :S

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Testa med

xorgsetup

kommandot.

Om det fungerar så måste du veta en del om din maskinvara för att kunna lyckas så som skärmupplösning, refresh rate osv..men det kan du redan antar jag.

Fungerar inte det här kommandot eller något annat kommando som är relatierade till X servern då antar jag att du inte ens har valt att du vill ha X fönstersystem vid installationen.

Annars kan du ladda ned det med hjälp utav ftp kommandot eller nåt men när du inte ens installerat X servern så är jag tveksam till att du har konfigurerat internet eller?

LibertyMedlem sedan dec. 200483 inlägg

*borttaget av användaren*

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Liberty skrev:

Mandrake använder varken "xorgsetup" eller "XFdrake".

Säg inte det till min ny installerade Mandrake 10.1 maskin eftersom där finns XFdrake och jag vill ha kvar den :)

LibertyMedlem sedan dec. 200483 inlägg

GunnarD skrev:

Liberty skrev:

Mandrake använder varken "xorgsetup" eller "XFdrake".

Säg inte det till min ny installerade Mandrake 10.1 maskin eftersom där finns XFdrake och jag vill ha kvar den :)

Jag har i och för sig inte använt Mandrake på ett bra tag, utgick ifrån att man även i dagsläget använder de gamla kommandona.

Allt gott och en god jul.

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)