webForumDet fria alternativet

blir galen. grub strul

Linux & BSD

5 svar · 233 visningar · startad av prey

Medlem sedan jan. 2002341 inlägg
Frågan#1

Någon som vet hur man fixar felet med att "GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB ...." skrivs vid boot?

Mitt sys (gentoo):
hda 20gb hda1=bootpart. (hd0,0)
hdb 4,5
hdc 12

dator: en gammal p1a som förmodligen inte kan läsa 20gb disken.. ska jag jumpra lr räcker det med att ställa in USER type HDD i bios? vad behöver jag göra i grub.conf?

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Använder lilo för det är den jag kan men felet torde komma av att grub inte är korrekt installerat. Finns det växlar för "lba" eller "linear" i grub.conf? I så fall prova att ändra. Problemet kan vara det du tror: d.v.s. BIOS fixar inte 20gb disken. Varför inte låta 4,5gb disken hålla /boot partitionen och istallera grub där?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Har du följt handboken vad gäller konfigurationen av Grub?

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=1&chap=10

ja, till punkt å pricka. När burken tidigare hade windows användes endast 8gb av 20gb:en så jag antar att bioset är gammalt och har den begränsningen. Men hur ska jag gå runt det? jag vill helst ha booten (dvs alla riktiga "linuxfiler") på 20 gb:arn och endast ha filer m.m. på övriga diskar. Måste jag jumpra eller räcker det med att sätta 8gb som user-type-hdd? å sen på nåt sätt låta grub se hela ändå (växel)? Hur vet jag om disken/-arna stöder LBA?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Hittade en tråd i Gentoo-forumet som kanske kan vara till hjälp.

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=122656&highlight=grub

Hur ser din grub.conf ut?

har kikat på den.. verkar dock inte förklara mitt problem. Stage 1 hinner ju inte ens laddas, så grub.conf:en (vilken är OK) hinner inte ens läsas tror jag. Ska vid tillfälle testa att ställa in 8 gb LBA och se om det funkar.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)