webForumDet fria alternativet

Funkar "TekComm PC-card 10/100Mbit TP PCMCIA" tillsammans med Mandrake 10.0?

Linux & BSD

4 svar · 365 visningar · startad av tompe

Medlem sedan juni 2004244 inlägg
Frågan#1

Har googlat osv. men hittar ingenting.

Jag vill iaf. köpa ett pc-kort med nätverkskort så jag kan få Internet på min bärbara men undrar om jag kan köra denna under Mandrake 10.0?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Försök ta reda på vad för chip som sitter i kortet och sök på det. Troligen sitter det ett chip som tillverkats i stora serier eftersom kortet är billigt och då är chansen stor att det fungerar rakt av.

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Du måste installera pc-card-stöd (aka pcmcia), men det borde förmodligen finnas från start när du installerar. Om kortet är baserat på ett populärt chip så är chansen mycket stor att det kommer att funka direkt, i alla fall med en modern dist.

Annars finns ju nätverkskort baserade på USB som säkert också funkar bra, i alla fall om du har en USB-port (finns om din burk är nyare än 5-6 år eller så)

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Update: verkar som om kortet är baserat på RTL 8139C. Så med största sannolikhet ska det funka (dvs det finns en drivrutin för det i linux), men du kanske måste göra nått för att aktivera det. Vet inte riktigt hur mandrake funkar ;)

Medlem sedan juni 2004244 inlägg

Okej, tack för svaren.
Blir nog att jag köper den eftersom jag inte bränner speciellt mycket pengar.

Har kollat på USB-varianter också men datorn har ju endast har en USB-port som jag använder till musen. Jag har inte heller stor lust att köpa en USB-hubb, då blir det ju så många lösa delar. :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)