webForumDet fria alternativet

Flytta filer i windows med Knoppix

Linux & BSD

4 svar · 376 visningar · startad av Bjarne A

Medlem sedan feb. 2001151 inlägg
Frågan#1

Har två partioner med win ME på C. Sedan tänkte jag göra en backupp av windows installationen genom att starta datorn med en bootbar CD med Knoppix 3.6 på och då kunna kopiera filerna till D-disken. NU får jag felmedelande att jag inte skriva till diskarna.

(Jag öppnar diskarna om ligger på skrivbordet, markerar filer högerklickar kopierar och försöker klistra in)

Jag kan inget om Linux, vet att dom har olika filsystem om man skall göra egen partion till Linux. Liux kan läsa windows partioner men inte tvärt om.

Men jag kan läsa filer, se på bilder som ligger på hårdiskarna botad med knoppix, varför inte kopiera?

Bjarne

Medlem sedan juni 2000114 inlägg

låter som att disken (partitionen) är mountad read only.. det kan du se i filen /etc/fstab. står det "ro" på samma rad som D-disken (heter troligen /dev/hdb..) så går det inte att skriva till den.

antar att winME kör med fat32? kör du med ntfs är det kört, linux kan inte skriva till ntfs, bara läsa. fat32-enheter borde mountas med skrivrättigheter som standard, men man vet ju aldrig..

prova att, som root, unmounta D-disken och mounta den igen som skrivbar.

jag antar nedan att din disk heter /dev/hdb..

unmounta:
umount /dev/hdb

mounta:
mount -t vfat /dev/hdb /mnt/hdb

där /dev/hdb är disken och /mnt/hdb är katalogen dit du vill mounta disken. skrivrättigheter är default, så det behöver du inte ange (görs annars med -w).

hoppas du hängde med.. säg till annars :)

Letade upp filen fstab och d'r stog det>

/proc /proc proc defaults 0 0
/sys /sys sysfs noauto 0 0
/dev/pts /dev/pts devpts mode=0622 0 0
/dev/fd0 /mnt/auto/floppy auto user,noauto,exec,umask=000 0 0
/dev/cdrom /mnt/auto/cdrom auto user,noauto,exec,ro 0 0
/dev/cdrom1 /mnt/auto/cdrom1 auto users,noauto,exec,ro 0 0
# Added by KNOPPIX
/dev/hda1 /mnt/hda1 vfat noauto,users,exec,umask=000,uid=knoppix,gid=knoppix 0 0
# Added by KNOPPIX
/dev/hda5 /mnt/hda5 vfat noauto,users,exec,umask=000,uid=knoppix,gid=knoppix 0 0

Gick in i Shell Konsole och skrev detta.....

knoppix@ttyp0[knoppix]$ umount /dev/hda1
umount: /dev/hda1 is not mounted (according to mtab)
knoppix@ttyp0[knoppix]$ mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/hda1
mount: only root can do that
knoppix@ttyp0[knoppix]$

fel program att jobba i eller

Sen kan jag inte skriva prickbokst'ver kan man tala om det vid uppstart med n[gon v'xel att man har svenskt tgb f[r skriva fb 800x600 f;r att f[ bra bild

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Du måste logga in som root för att kunna köra mount. Kommandot su och sedan anger du ditt root-lösenord.

Hittade den lätta vägen :) höger klicka på disken och där fanns egenskaper i en flik så var en ruta med read only iklickad. bort med den och sedan fick man i samma högerklicksmeny välja unmount för att detta skulle gälla

Har även provat att backa upp hela C till mapp på D
Startdiskett- format C:
Knoppix CD och lägga tillbaka backuppen
Kanon, en enkel Ghost

Stardisketten kan man nog hoppa över då man kan rensa C i Knoppix oxå
:birp

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)