webForumDet fria alternativet

trojan i linux

4 svar · 419 visningar · startad av ikaros

ikarosMedlem sedan juni 2000114 inlägg

hej,

eftersom jag har planer på att ge upp min kassa router som lägger av hela tiden tänkte jag koppla upp mina datorer direkt mot nätet mha en switch (detta fungerar eftersom jag har 5 dynamiska ip:n hos min isp).

detta betyder ju att mina datorer blir mer sårbara då jag inte längre skyddar dem med en brandvägg. jag tänkte därför stänga ner alla services som inte används.

jag kollade med nmap vilka tjänster jag hade igång och fick upp bland annat:
1015/tcp open unknown

jag sökte på goole för att ta reda på vilket program det kan vara som använder sig av port 1015. det visade sig vara en trojansk häst, "Doly Trojan Horse 1.5".

"Doly Trojan 1.35 includes 44 commands which allow you to do almost everything you want with the 'victim's' computer." inte så trevligt. just nu skyddar ju min brandvägg mig som tur är..

är det någon av er som stött på den här förr, eller vet hur man går tillväga för att ta bort den? håller just nu på att scanna disken med clamav (antivirus), men jag är inte säker på att det hjälper..

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Var kommer Linux in i bilden? Den där trojanen finns väl bara för Windows? Ett uppdaterat antivirus-program borde hitta och plocka bort trojanen.

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

Om det är en linuxmaskin som har porten 1015 öppen så testa att kör kommandot

netstat -lnp

som root för att få fram lite mer info.

dho skrev:

Var kommer Linux in i bilden? Den där trojanen finns väl bara för Windows? Ett uppdaterat antivirus-program borde hitta och plocka bort trojanen.

ingen aning om den bara finns för windows, har aldrig stött på den tidigare.. men med tanke på att jag mest hållt mig till att installera program med apt-get (med några få undantag) så vore det rätt märkligt om jag råkat lägga in en trojan utan min vetskap.. men man vet fan aldrig.

ska testa netstat ikväll när jag kommer hem (kommer inte åt datorn just nu eftersom min #"&#¤/("¤ router har hängt sig igen..)

nu när jag kör "nmap localhost" så finns inte port 1015 med längre.. det måste vara något annat program som öppnar lite godtyckliga portar. typ gaim eller liknande.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)