webForumDet fria alternativet

path

4 svar · 308 visningar · startad av ikaros

ikarosMedlem sedan juni 2000114 inlägg

hej,

jag har precis installerat java och vill lägga in sökvägen till java i min path. jag antog att man skulle skriva in sökvägen i .bashrc eller .bash_profile, men så verkar inte vara fallet. det fungerar åtminstone inte.

om jag kollar i ovan nämnda filer så finns där ingenting om någon PATH, förutom lite bortkommenterat i .bash_profile (som endast lägger till sökvägen ~/bin).

jag tänkte att man kanske bara kan lägga till några rader som sätter pathen, så jag skrev:

PATH=/usr/java/j2re1.4.2_05/bin:$PATH
export PATH

i .bash_profile, men det hjälpte inte. inte ens efter en omstart av datorn. echo $PATH ger:

/usr/local/bin:/usr/local/sbin:/sbin:/usr/sbin:/bin:/usr/bin:/usr/bin/X11:/usr/games

..alltså ingen java där inte..

detta är ju världens enklaste grej! vad gör jag för fel? pathen måste ju sättas någon annanstans, men var?

jag kör ubuntu (debianbaserad).

finns inget om PATH i /etc/skel/bash* heller.. :(

ok, lite framsteg..

hittade PATH i /etc/profile, lade till java där, men fortfarande inget resultat.. även efter omstart.

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Detta är vad jag lagt till i min .bashrc

export JAVA_HOME="/usr/local/java"
export JDK_HOME="${JAVA_HOME}"
export PATH="${JAVA_HOME}/bin:${PATH}"

i .bash_profile kan du lägga till, om det inte finns med, så att den även sourcar .bashrc så får du samma grejer satta när du ssh:ar som när du öppnar en terminal från en inloggad dator.

if [ -f ~/.bashrc ]; then
    source ~/.bashrc
fi

jo, ovanstående verkar fungera.. undrar vad jag gjorde för fel innan.. :S

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)