webForumDet fria alternativet

jag blir galen!! Gentoo! Baahh!!

Linux & BSD

10 svar · 408 visningar · startad av prey

Medlem sedan jan. 2002341 inlägg
Frågan#1

Jag har nu suttit i över ett halvt dygn med att försöka(!) installera gentoo - vilket jag hört att många gillar.

ok, så här gick det..........

laddade ner LiveCD minimal (tänkte installera över internet)..
k, fine.... får inte igång nätverket. varken wlan (inte så konstigt iofs) eller lan:et.. lyckas inte få nåt ip från dhcp:n..

k, sk*t tänker jag och laddar ner Universal.

Börjar följa handbooken till punkt å pricka.
Reagerar efter ca halvtid på att vissa kompileringar skriker till ibland pånågra konstiga fel.
kontrollerar /boot.

den innehåller:
boot <- "oj konstigt" cd:ar :q
lost+found
Lite senare:
#pwd
/boot/boot/boot/boot/boot/boot/boot/boot/boot/boot/boot/boot/boot/boot

k, försöker ändå.. kan ju inte så mkt om kompilering å så..

kommer tillslut till installationen av grub (åh, äntligen nåt som jag använt för, i redhat7.3 & 8).
"couldn´t mount boot, do it yourself (typ)"
k, mountar själv.
men, aajaa.. mounatar om - kontrollerar.

ARRRGHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!! :x

Å här sitter jag nu tillbaka i mitt kära windows!
Vad är bäst nu?? att försöka fortsätta gentoo installationen igen - eller köra om från början? Känner ju inte för att hamna i samma läge igen........ x(

Eller kanske Mandrake (vilken företaget som sålde datorn: bärbar pm1,6 ati9700-128m rek.) eller redhat (vilket jag kört tidigare)?

snälla tipsa.
Mvh
Robert

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

snälla tipsa.

http://www.freebsd.org

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag skulle testat installera gentoo igen.
Det som är nakdelen med den disten är att den är svår att installera.
Jag behövde ett par gånger innan jag började lära mig hur det skulle funka.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Kan även tipsa om http://gentoo-wiki.com/. Finns en hel del bra information där.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Altså gentoo är inte svårt att installera
gjorde en stage 1 installation direkt och hadde inge problem

sen om man inte kan läsa instruktioner är en annan sak
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?full=1

gå efter den så kan de inte bli fel såvidare du inte gör fel

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Gentoo är säkert enkelt att installera och hantera för den som kan sitt Linux och har 100% örnkoll på alla komponenter/kort/tillbehör som sitter inuti och kopplade till maskinen...
Obegränsade mängder tid för att börja om några gånger (som Greyhound nämner ovan) är inget fel det heller om man vill bli nöjd till slut...

Men vet man inte på rak arm exakt vilka konfigurationsfiler man måste in och grotta i för att ställa in varenda liten pillegrunk man inte visste om att man hade i maskinen (t.ex. för att man är van att XP hanterar hela installationen av dem automatiskt) på exakt rätt sätt så hamnar man IMHO alldeles för enkelt i ett läge där ens maskin fungerar såpass haltande jämfört med hur den tidigare funkat under XP så att det knappt är värt besväret...

Däremot tycker jag att Gentoo är rätt så trevligt när man väl fått igång det - men det är liksom en annan historia för oss "nybörjare" (eller i mitt fall kanske mer "ombörjare" eftersom jag kört en del Unix i mina tidigare liv) på Linux...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså du behöver inte ändra i en enda fil knapt

jo du ska ställa in i make.conf vilken cpu du har och vet killen inte de så bör han nog fundera på o köpa ett playstation istället

Gento är pissenkelt bara att du får skriva lite och inte bara klicka med en mus

... i mitt fall kraschade komplieringarna med ojämna mellanrum under installationen (gick direkt på steg 3 enligt handboken) och först efter mycket svärande och provande kom jag på att det antagligen var pga att APM fimpade skärmen på min tre år gamla laptop (som tidigare kört XP utan att ens hicka det minsta) på ett sätt som gjode att kompilatorn inte gillade att man kom åt musen eller tangentbordet...
Och det tog ett tag att klura ut vad som slog ut vad och varför den bara tok-kraschade (som det först verkade) synbarligen utan orsak eftersom den inte *garanterat* kraschade bara för att man kom åt museländet - det small bara ca två-tre ggr av tio... (och ja - min maskins hårdvara är supportad enligt listorna såvitt jag fått fram + att orsaken att jag inte drog den "hela vägen" från steg 1 är begränsad hastighet och begränsat internminne vilket skulle ha gett ohemula totaltider för installationen :e )

Pissenkelt? Javisst - om man har koll på varenda pillegrunk i maskinen och har tid att börja om från början ett par gånger om något gårt snett som sagt... :birp

Nybörjar-Linux? - Ja om man har turen nog att ha en maskin där allt funkar från början och all hårdvara i maskinen har stabila drivers etc. så är Gentoo trevligt och lättinstallerat som sagt... Jag har personligen bara inte haft sån "tur" än på någon av de maskiner jag försökt installera på (saknar RedHat faktiskt)

sen om man inte kan läsa instruktioner är en annan sak
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?full=1
gå efter den så kan de inte bli fel såvidare du inte gör fel

:OO Sedan när löser RTFM alla problem för alla maskinvarukombinationer ?
Jag hävdar t.ex. fortfarande att det inte står någonstans i handboken att man tydligen måste installera med "noapm" som bootparameter på vissa typer av Laptops för att de inte skall riskera att krascha under installationen :moose

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Gentoo, är inte så jättekrångligt sålänge man följer manualen som det finns en länk till här.

Men det gäller att ha TID!!!!! och inte en massa okända enheter.

*Det* håller jag helt och fullt med om.

PEACE :birp

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

*host*http://www.funroll-loops.org/*host* ;)
Får du för mycket problem, gå över till FreeBSD! :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)