webForumDet fria alternativet

Partitionering

2 svar · 197 visningar · startad av Steam

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Hej,

Jag har tänkt att testa flera Linux distar vid sidan om Windows XP på min burk. Men frågan är hur jag ska partitionera hårddisken.

Ska jag välja primär partition för linux eller logisk eller spelar det ingen roll överhuvudtaget?

Jag vet att ett operativsystem måste få tillgång till dom första 1024 sektorerna på hårddisken vilket motsvarar 512mb. Men när man skapar en partition spelar det väl ingen roll om den är primär eller logisk för Lilo eller Grub kommer ändå att skriva över MBR som ligger på dom första 1024 sektorerna? Eller tänker jag fel ute och yrar?

Ska jag placera linux innan C dvs Windows partitionen eller efter?

Vore jätte snällt ifall nån kunde förklara detta lite utförligt så man får grepp om det hela vad man ska tänka på.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Primär eller logisk har ingen betydelse.

Både LILO och GRUB behöver inte längre ha kerneln liggande på dom första 1024 cylindrarna (första 1GB).

Sedan ligger MBR på första sektorn på hårddisken (tillhör ingen partition) och kommer att ersätta den befintliga MBR'en som finns där.

Ett annat sätt som innebär att man slipper partitionera om disken är att man installerar en ytterligare disk som man installerar linux på, då vet du att disken med Windows är orörd förutom MBR men den är relativt lätt att återskapa.

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Jag tackar för förklaringen Gunnar!

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)