webForumDet fria alternativet

Nvidia Driver installation.

2 svar · 262 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg

Gaaaargh fan blir knäpp... hittade på ett ställe på internet där det tydligen beskrevs hur man gör för att installera Nvidia Drivers.

Men näe inte fasiken funkar det... hur skall man gå tillväga?

Kan någon som har gjort detta tidigare och i SuSE 8.1 säga hur man gör.. eller nån i alla fall.. det jag hittad beskrev installationsprocessen så här:

1 ) Download the according "NVIDIA_GLX" and "NVIDIA_kernel" RPMs for 1.0-5336 from nvidia ftp server and install these with the following comands:

rpm --justdb -Uhv NVIDIA_kernel*.rpm
rpm -Uhv NVIDIA_GLX*.rpm

Use "ul1" packegs for UL1/SLE88.

2 ) Kernel sources must be installed and configured. Usually this means installing the 'kernsel-source' package with Yast2, update it - if not already done - via Yast2 Online Update (YOU) and configure it then with the following commands:

cd /usr/src/linux
make cloneconfig && make dep

3 ) Download nvidia installer for 1.0-5336 and extract it with the following commands:

sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run --extract-only

4 ) Complie and install the nvidia kernel module with the following commands:

cd NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1/usr/src/nv
make install
depmod -a

5 ) Enable 3D support with SaX2

Ahh... en solklar förklaring tänkte jag, så jag laddar hem de packeten som den syftar på:
NVIDIA_kernel...rpm
NVIDIA_GLX....rpm
NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run

installerar enligt ovan...

men när jag kommer till punkt nummer 4, det är då allt går åt fanders... går inte att köra make install... den klagar på nåt med kernel_module... och så blir de error...

Försöker jag använda mig av kommandot
./nvidia-installer --update

efter att ha installerat nvidia-installer, då avinstallerar den NVIDIA_GLX och NVIDIA_kernel och påpekar att den skall komplierar en egen och vill hämta hem från nvidias ftp. Men funkar detta då? Näääe inte fan gör det de inte.. då brakar helvetet löst och jag kan inte starta x-servern, så jag blir tvungen att göra en xf86config några gånger innan jag kommer fram till rätta inställningarna och kan starta x-servern igen...

Jag är i BEHOV AV HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP! x(

Må hända att Linux är bra, men jääääävligt krångligt för en bortskämd windows nörd, men måste lära mig linux någorlunda, innan jag börjar med kurser där linux eller unix kännedom är ett måste... :e

ercMedlem sedan juni 200229 inlägg

Vad säger den när du bara kör sh NVIDIA-installer...run ? Blir det något error då eller gör den klar modulen? Om modulen blir byggd så kör

modprobe nvidia som root och sen editera xorg.conf / x86config som det står i manualen. Det ska nog gå bra. Om det blir fel så skriv de.

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg

erc skrev:

Vad säger den när du bara kör sh NVIDIA-installer...run ? Blir det något error då eller gör den klar modulen? Om modulen blir byggd så kör

modprobe nvidia som root och sen editera xorg.conf / x86config som det står i manualen. Det ska nog gå bra. Om det blir fel så skriv de.

Löste det, installerade SuSE 9.1 istället! :D

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb