pkginstall/pkgadd
Följande pkg program finns som standard;
10:06 x@x > pkg
pkgadd pkgchk pkgmk pkgparam pkgrm
pkgask pkginfo pkgmv pkgproto pkgtrans
skriv "man pkgadd" för mer info.
8 svar · 358 visningar · startad av nitro2k01
Sitter just nu på Solaris och försöker göra mig hemmastadd. Så nu undrar jag hur man installerar pkg-filer?
pkginstall/pkgadd
Följande pkg program finns som standard;
10:06 x@x > pkg
pkgadd pkgchk pkgmk pkgparam pkgrm
pkgask pkginfo pkgmv pkgproto pkgtrans
skriv "man pkgadd" för mer info.
Trodde jag också, men icke sa nicke!
Försökte skriva pkg och tabba, men allt den hittade var pkgadm. Kan det vara så att adminstratören har tagit bort pkg* för säkerhetens skull, eller att jag inte kommer åt de för att jag inte är admin?
viken ver. av Solaris kör du?
ps. sluta med det där admin tjafset, root är det som gäller här i *nix forumet :p §e ;)
Förlåt! Bara för det måste jag dra ett skämt: Om det finns ett Windows-virus som heter nimda borde det väl finnas ett unix-virus som heter toor?
Versionen är Solaris 9/SunOS 5.9
Jag hittade dock pkgadd under /usr/sbin/, och den klagade på att jag inte var ad... :r förlåt root. Finns det några alternativa utilities för att extrahera pkg-filer utan att installera dem?
nitro2k01 skrev:
Förlåt! Bara för det måste jag dra ett skämt: Om det finns ett Windows-virus som heter nimda borde det väl finnas ett unix-virus som heter toor?
På en del äldre system så finns det en användare som heter toor och skulle vara en "reserv" ingång om man råkade slarva bort root lösenordet. Dom flesta system idag har slutat med detta nu.
nitro2k01 skrev:
Versionen är Solaris 9/SunOS 5.9
Jag hittade dock pkgadd under /usr/sbin/, och den klagade på att jag inte var ad... :r förlåt root. Finns det några alternativa utilities för att extrahera pkg-filer utan att installera dem?
pkgadd installerar program och då måste man vara root, därför ligger det i /usr/sbin
GunnarD skrev:
På en del äldre system så finns det en användare som heter toor och skulle vara en "reserv" ingång om man råkade slarva bort root lösenordet. Dom flesta system idag har slutat med detta nu.
Bl.a. FreeBSD, NetBSD och DragonFly har kvar toor, så "de flesta" har inte alls tagit bort toor.
toor:*:0:0::0:0:Bourne-again Superuser:/root:
Men på något sätt måste det väl ändå gå att komma åt filerna i ett pkg-arkiv?
Har inte möjlighet att testa nu, men du kan prova med -R (relocate) som argument til pkgadd och ange en alternativ rootsökväg vid installationen. Lämpligtvis en sökväg dit du har skrivrättigheter. Har inte testat som vanlig användare, så jag vet inte om det fungerar (kan hända att du behöver vara root ändå).