webForumDet fria alternativet

ftpd och ssh - strul, freeBSD

6 svar · 336 visningar · startad av PeW

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jahapp. Som rubriken antyder har jag strul med en minimal installation av freeBSD 5.2.1 som jag satt upp som web server på min gamla laptop. När jag ftp:ar till den genom en browser kraschar systemet... i /var/log/xferlog står det följande:

pam_setcred: system error
pam_close_session: system error
pam_end: system error

Systemet kraschade (hängde sig) även när jag körde SSH.

Har googlat om detta och hittat en massa sidor, men ingen som gett mig några ledtrådar.

Installationen och konfigureringen av burken har skett genom 'handboken' och de enda portsen som jag lagt till utöver den minimala installationen är apache samt emacs.

Nån som har en susning?

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

"Kraschar" är ett rätt brett begrepp. När du ftp:ar till laptopen, dyker hela systemet bara rätt och slätt? Vad står det i konsollen? Får du en panic?

Jo det är ett vitt begrepp och som jag redan nämnde så låste sig systemet vid SSH (utan meddelanden). Vid ftp från en browser blir det samma meddelanden i konsollen som i xferlog. När felet uppdagas via ftp blir klienten även utloggad utan (som att ftp:n dyker).

Till saken hör att jag konfade till anonymous och samma sak händer när man via konsol från en klient loggar in med detsamma. Men om man loggar in med user & pass funkar det.

Sammanfattningsvis:
Ingen panic, utan det som sker är en total låsning (SSH) alternativt att en drös med meddelanden dyker upp på skärmen samt att klienten blir utskuffad (no connection)

Problemet ligger utanför mina kunskapsdomäner. Det här är antagligen inte svaret du vill höra, men har du funderat på att testa 5.3? 5.2.1 är ganska föråldrat.

Ja, det kanske är det jag får göra. Såvida ingen annan har några förslag? Ledtråden är väl ivf "pam_setcred: system error" i loggen.

Grejen är att om jag skulle posta det här på valfri mailinglista, med felmeddelande och hela köret, så skulle jag få svaret "testa 5.3, kom tillbaka om problemet består".

Om det är specifikt för FreeBSD så är chansen stor att problemet är åtgärdet i 5.3, och om det inte är det, grattis, då har du en njutningsfull runda av patchning och felsökning framför dig... ;)

Jag har inte tid att sitta och testa mig fram, så det fick till sist bli en gammal beprövad variant med slack istället.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)