Läget är såhär. På min server vill jag installera allt nödvändigt för att kunna köra igång x-baserade program på servern _från_ min arbetsstation/laptop. Jag fick höra att libX11 var det som behövdes så jag körde in det samt libXrender. Nu ville jag installera Ethereal som i sin tur vill installera pango. Och pango hade jag en del problem att installera. Dessa är numera löst och nu när jag försöker installera pango (eller närmare bestämt XFree86-libraries som är krävs av pango) så får jag andra fel istället. Nämligen dessa:
They install files into the same place.
Please remove them first with pkg_delete(1).
*** Error code 1
Stop in /usr/ports/x11/XFree86-4-libraries.
*** Error code 1
Stop in /usr/ports/x11/XFree86-4-clients.
*** Error code 1
Stop in /usr/ports/x11-fonts/XFree86-4-fontScalable.
*** Error code 1
Först och främst, gör jag rätt? Jag vill inte ha allt X-tjaffs som krävs för att kunna köra x-baserade program direkt på servern utan snarare det som krävs för att kunna köra x-baserade program på servern fast från en annan dator. Skiljer sig dessa installationer eller installerar man i praktiken samma saker iaf?
Behöver jag libX11? Om ja, varför vill XFree86-libraries (som krävs av pango som krävs av ethereal) att jag tar bort dessa?
Jag kikade precis i den men har en del frågor innan som han inte verkar besvara.
- Bör jag följa instruktionerna i UPDATING före jag kör en cvsup av hela systemet eller efter?
- UPDATING refererar till /usr/ports/x11/xorg. Jag vill bara ha serversidan, betyder det att jag ska strunta i denna och gå för /usr/ports/x11-servers/xorg-server istället?
- UPDATING pratar om make.conf men i /etc/defaults/make.conf finns ingen rad X_WINDOW_SYSTEM=?
Är jag ens i rätt fil, och isåfall, ska jag lägga till raden?
- Bör jag följa instruktionerna i UPDATING före jag kör en cvsup av hela systemet eller efter?
CVSup påverkar inte dina installerade ports. UPDATING läser du innan du uppdaterar något program, m.h.a av t.ex. portupgrade.
Gein skrev:
- UPDATING refererar till /usr/ports/x11/xorg. Jag vill bara ha serversidan, betyder det att jag ska strunta i denna och gå för /usr/ports/x11-servers/xorg-server istället?
Hela xorg ska in.
Gein skrev:
- UPDATING pratar om make.conf men i /etc/defaults/make.conf finns ingen rad X_WINDOW_SYSTEM=?
X_WINDOW_SYSTEM existerar inte per default. Då får lägga till den själv. Dock, ändra aldrig i /etc/defaults/make.conf. Det är defaultvärden, du kan gå före dom genom /etc/make.conf istället.
X_WINDOW_SYSTEM existerar inte per default. Då får lägga till den själv. Dock, ändra aldrig i /etc/defaults/make.conf. Det är defaultvärden, du kan gå före dom genom /etc/make.conf istället.
Men ingen sådan fil finns, jag förmodar att jag bara gör en kopia till /etc/make.conf från default-filen?
En annan grej:
När jag kört cvsup för sourceträdet så har jag lärt mej att sedan köra:
make buildworld
make buildkernel KERNCONF=your_kernel_configuration_file
make installkernel KERNCONF=your_kernel_configuration_file
make installworld
cd / && cp -Rp etc etc.bak
mergemaster -v
Efter detta förmodar jag att jag är tvungen att boota om systemet? Måste man boota om systemet? Hur gör stora system som inte har möjlighet att boota om systemet (p.g.a. nertid osv)?
jag förmodar att jag bara gör en kopia till /etc/make.conf från default-filen?
Ja.
Gein skrev:
Efter detta förmodar jag att jag är tvungen att boota om systemet? Måste man boota om systemet?
Ja.
Gein skrev:
Hur gör stora system som inte har möjlighet att boota om systemet (p.g.a. nertid osv)?
Större tidskritiska servrar, som t.ex. följer RELENG_4_10 går ofta att patcha när relevanta säkerhetsuppdateringar kommer ut, utan att man behöver starta om systemet. Dessutom är det inte alltid något problem att boota om en server, ofta har företagen andra servrar som går in och gör jobbet utifall att en burk måste tas ner.
Gein skrev:
En annan grej:
När jag kört cvsup för sourceträdet så har jag lärt mej att sedan köra:
make buildworld
make buildkernel KERNCONF=your_kernel_configuration_file
make installkernel KERNCONF=your_kernel_configuration_file
make installworld
cd / && cp -Rp etc etc.bak
mergemaster -v
Well, då har du lärt dig fel. Det som officiellt stödjs är:
To update your system, you should use the following procedure:
# make buildworld
# make buildkernel KERNCONF=BLIPP
# make installkernel KERNCONF=BLIPP
# reboot
You should boot in single user mode (using boot -s from loader prompt for example). Then run:
# mergemaster -p
# make installworld
# mergemaster
# reboot
Okej, x-server verkar ju inte vara startat. Om jag fattat det rätt så bör jag starta med startx -listen_tcp för att slå på fjärrkörning av program. Men x startar inte
(==) Using default built-in configuration (53 lines)
(EE) Failed to load module "fbdev" (module does not exist, 0)
(EE) <default pointer>: Cannot find which device to use.
(EE) xf86OpenSerial: No Device specified.
(EE) <default pointer>: cannot open input device
(EE) PreInit failed for input device "<default pointer>"
No core pointer
Fatal server error:
failed to initialize core devices
Jag har ju vare sig mus eller tangentbort inkopplad i servern och vill inte heller ha det. Är väldigt osäker på hur jag ska få igång x.
Körde Xorg -configure och sedan Xorg -config [konfigurationsfilen som skapades]
Och nu ser det ut som om Xorg startas utan problem iaf. Fortfarande samma problem när jag försöker starta ethereal dock.
Japp, jag har googlat, men inte kommit fram till något vettigt. Problemet är inte ethereal-specifikt. Försöker jag köra xman så får jag också Cannot open display.
Någon sa till mej att jag skulle starta ssh-sessionen med -X parametern. Men med denna parameter så för jag aldrig upp login-prompten och till slut spottar den ut sej Operation timed out.
Äntligen fungerar det.
Jag var tvungen att, först och främst, slå av argumentet nolisten tcp som gdm slog på när X startas på laptop:en. Sedan fick jag exportera DISPLAY ip-till-laptop:0.0 för användaren på servern.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9