webForumDet fria alternativet

Glib, atk, pango

6 svar · 306 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Ehmm..

Håller just nu på att få ett extremt psykbryt när jag nu sitter med Linux. Skulle installera ett messenger program men då saknades Glib, så jag installerade Glib. Okei, sen saknades GTK, så jag skulle installera GTK.. visst de funka fint...

Men nu till saken, jag installerade Glib-devel-1.2.10 , och sen skulle jag installera ett program som krävde Glib 2.0 eller bättre så jag tänkte då installerar jag jag en bättre, nämligen Glib-2.3.0, men varför ini hela friden visar den på kommandot:

$ glib-config --version
glib 1.2.10

Hur skall jag få allt att använda 2.3 och inte att den visar den gamla, och hur in i hela friden avinstallerar jag glib-1.2.10 om jag inte ens vet var de finns nånstans.. kan ju inte köra make uninstall, eftersom det var ett rpm-paket har jag för mig! :)

*beginner* :e

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag måste faktiskt rekomendera dig att använda gentoo också. Jag är urless på alla såna där probelm i Redhat därför bytte jag.

I Gentoo finns ett väldigt bra packethanteringssystem. Dock krävs internet för det. Bara att skriva "emerge kde" så installeras allt som behövs för KDE om allt inte redan är installerat. Nakdelen är att allt kompileras på din dator så det kan ta lite tid.

Lösningen på ditt problem kan jag dock inte.

Okei.. om man nu inte kan avinstallera det genom make uninstall eftersom det inte var av just den typen. Hur kan jag då gå tillväga, något tips? :)

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

greyhound skrev:

Jag måste faktiskt rekomendera dig att använda gentoo

...

Om du inte kan svaret så ge fan i att svara. Sluta spamma alla trådar med dina gentoofantasier, för det tillför ingenting.

oelbal skrev:

greyhound skrev:

Jag måste faktiskt rekomendera dig att använda gentoo

...

Om du inte kan svaret så ge fan i att svara. Sluta spamma alla trådar med dina gentoofantasier, för det tillför ingenting.

Lilla kära oelbal, ditt inlägg tillförde mig inte något heller!

Är det nån som har nått tips? Har sökt runt på nätet och hittat en massa om att plocka bort fil för fil, men hur fasiken skall man veta vilka filer man skall plocka bort, linux består ju av 100-tals mappar typ! :l

'pkg-config --modversion glib-2.0' returned 2.2.0, but GLIB (2.3.5)
*** was found! If pkg-config was correct, then it is best
*** to remove the old version of GLib. You may also be able to fix the error
*** by modifying your LD_LIBRARY_PATH enviroment variable, or by editing
*** /etc/ld.so.conf. Make sure you have run ldconfig if that is
*** required on your system.
*** If pkg-config was wrong, set the environment variable PKG_CONFIG_PATH
*** to point to the correct configuration files
no
configure: error:
*** GLIB 2.0.0 or better is required. The latest version of
*** GLIB is always available from ftp://ftp.gtk.org/.

FREDSGATAN25:~/atk-1.2.0# pkg-config --modversion glib-2.0
2.2.0

EHmm... hur tusan skall jag få detta att fungera! :)

problemet löst. :) avinstallerade glib 2.2.0 och glib 2.3.5 och installerade om det glib 2.3.5 igen med nytt prefix!:)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)