webForumDet fria alternativet

BSD Licens

10 svar · 460 visningar · startad av RanXeroX

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej på er.

Jag har använt mig lite av FreeBSD det senaste året.
Men jag måste erkänna att jag inte har läst igenom deras liccens avtal, för FreeBSD går inte under GPL.

Jag har hittat det här:
http://www.se.freebsd.org/copyright/freebsd-license.html

Men det tjänst lite tunt.. är det allt ?

Har även hittat en bra sida om man vill ha info om just opensource licenser.

http://www.opensource.org/licenses/

Har inte varit inne så mycket på opensource.org förut, men här finns det en fin lista med olika licenser.

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Ja, det är den reviderade licensen. Dvs, det finns ingenting mer.

På svenska blir det ungefär:
Gör vad du vill med koden så länge som du inte säger att du skapat den eller stämmer oss om den pajar din dator.

Några andra restriktioner finns inte.

Jag trodde att det var en lite mer att läsa.. Finns det inte någon mer grundlig beskrivning. Verkar lite tunt, undrar om det håller i en rättegång.

RanXeroX skrev:

Jag trodde att det var en lite mer att läsa.. Finns det inte någon mer grundlig beskrivning. Verkar lite tunt, undrar om det håller i en rättegång.

Grundlig beskrvining? Nej. Vad är det som inte framgår?

...och jag kan garantera dig att den håller i en rättegång, BSD-licensen har överlevt (i olika former) många rättegånger sedan 70-talet.

Det var bara jag som bara vart lite förvånad.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Men jag måste erkänna att jag inte har läst igenom deras liccens avtal, för FreeBSD går inte under GPL.

Beror på vad du menar med "FreeBSD". Själva FreeBSD går inte under GNU GPL, nej. Men väldigt många av de ports som skickas med (och som gör operativsystemet användbart) går under GNU GPL, precis som när det gäller Linux.

Robban skrev:

Själva FreeBSD går inte under GNU GPL, nej.

Inte helt korrekt, det finns flera delar som ingår i bassystemet som är GPL'at, som t.ex. GCC. Kolla under src/contrib.

Som sagt, beror på vad man menar med "FreeBSD". Syftade på kärna + det som absolut krävs för att få ett körbart system.

Poängen var att det är svårt att klara sig utan GPL:ad programvara om man vill ha ett användbart system, vare sig man kör Linux eller *BSD.

Robban skrev:

Poängen var att det är svårt att klara sig utan GPL:ad programvara om man vill ha ett användbart system, vare sig man kör Linux eller *BSD.

Lyckligtvis arbetas det med att skriva BSDL'ad kod som ska ersätta den GPL'ade. Senaste tillskottet hos FreeBSD var bytet från Gnu tar till bsdtar.

Lyckligtvis arbetas det med att skriva BSDL'ad kod som ska ersätta den GPL'ade.

Då får de nog ligga i. Är en hel del kod som behöver ersättas. :h :OO

Robban skrev:

Lyckligtvis arbetas det med att skriva BSDL'ad kod som ska ersätta den GPL'ade.

Då får de nog ligga i. Är en hel del kod som behöver ersättas. :h :OO

Ja, herregud, man byter inte ut etablerade program hur som helst. Själv hoppas jag att folk börjar utnyttja t.ex. TenDRA istället för gcc, men vi tittar långt fram i tiden innan ett sånt byte kan bli möjligt.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)