Har tidigare installerat debian ett par gånger på min disk i plugget. Men nu när jag skall installera det hemma så får jag bara upp att den inte hittar någon partionerbar disk och ber mig kolla så att hårddisken funkar som den ska.
Har inger minne av att jag behövde partionera upp disken i förväg när jag gjorde det i plugget. Eller missminer jag mig och att det är så att man måste partionera upp disken innan installation med tex fdisk?
Om du kör WinXP på din maksin kan du :
Högerklicka på "Den här datorn" välj "hantera" välj "diskhantering"
Här ser du hur många partitioner du har, du behöver inte skapa en ny partition, men du måste ha ledigt utryme.
Om du har en utökad partition som du har skapat logiska partitioner i, så räknas inte det som ledigt utryme.
t.ex du har en utökad partition på 20 gb i den har du en partition på 10 gb. När du ska installera debian så ser den bara att partitionen är på 20 gb även att det finns 10 gb ledigt i den utökade partitionen.
Om så sulle vara fallet kan du minska storleken på den utaökade partitionen med t.ex partitionmagic. Eller flytta datan och tabort partitionen.
Hmm, åter till frågan. NEJ du behöver inte skapa partitioner iförväg, det du måste ha är ledigt utryme.
tackar en fråga till. Man kan ju partionera upp disken i PM för att installera ett nytt operativsystem men då vill den sätta Den nya partitionen som active är detta nödvändigt? blir ju svårt att boota upp om installationen skulle skita sig.