Hejsan, nu har jag så till slut fått tummen ur... ja... ivarjefall jag har till slut skaffat mig en switch så att jag kunde få in min slackwareburk på nätverket, och det funkade jättebra, hur smidigt som helst, funkade på första försöket, bara pluggade in nätverkskabeln, startade burken, loggade in, startade x och öppnade en webbläsare, fick kontakt med nätet direkt.
Hur coolt som helst, men nu har jag ju då en liten fråga.
Finns det / behövs det någon brandvägg till slackware?
Om jag nu skall låta den stå på, och med nätverkskabeln inkopplad menar jag. Då kan det väl vara ganska bra att stänga allt som inte behöver vara öppet? Och just för tillfället är jag så nöjd om jag bara kan surfa och möjligtvis tanka ned program att installera (eller hur man nu säger det i linux-facktermer) ;)
Men som sagt, jag skulle vara tacksam för lite vägledning här nu igen, för de tre träffar jag fick här på wf när jag sökte gav mig inget riktigt matnyttigt att arbeta med.
Förresten ytterligare en sak, när jag här nu i detta textfält där jag skriver in detta inlägg i nu, trycker enter, (och jag surfar i Konqueror för mozillan vägrade av outgrundlig anledning att accepteraatt jag tryckte på ok knappen för att logga in mig här på webforum) så hoppar det upp en ny liten ruta, som säger sig vara ett annat Konqueror fönster, och den försöker öppna
"file:/mnt/floppy"
en annan försökte öppna
"file:/root/Desktop/Papperskorg"
det roliga är att nu när jag klippte in dessa två och tryckte enter för ny rad så hände inget... *mysko*
Nåväl, några tankar om detta?
Och hur får jag enklast ned och installerat Firefox?
Många frågor, hoppas det går bra ändå ;)
MVH Patrik