oHLLeMedlem sedan nov. 2002302 inlägg Jag ska fixa mig en server hemma. Jag hade tänkt mig ett *nix-OS, men vilket ska jag välja? Finns ju en del att välja på.
Servern ska fungera som: ftp-server, utvecklings- och test-miljö för php/mysql, spelserver och mp3-stream.
Möjligtvis kommer funktionaliteten utökas i framtiden. Men det där är "grundkraven". Så nu undrar jag vilket OS som lämpar sig bäst för dessa ändamål?
Kanske bör nämna lite specifikationer på datorn också. Det är en k6-2 450mhz med 128MB RAM och 4GB hårddisk (kommer uttökas inom en snar framtid). Något mer kommer jag inte ihåg på rak arm och jag är inte hemma nu så jag kan inte kolla vad det är.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Jag hade tagit en titt på FreeBSD som är ett typiskt serveros, kör det på flera maskiner. :)
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Jag gillar Gentoo bäst av de varianter jag prövat hittills (Debian, Slack, Red hat, FreeBSD). Fast det tar nog att tag att installera på en K6-2:a.
https://www.gentoo.org
oHLLeMedlem sedan nov. 2002302 inlägg Är FreeBSD "lätt"? Jag är lite nybörjade på *nix, men jag tycker att en utmaning bara kan vara bra för att lära sig.
Vad jag har hört är Gentoo rätt mycket meck men man får det precis som man vill ha när det är klart. Stämmer det bra?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Ja, det blir en hel del kompilerande. På min Duron 750 MHz tog det nog nästan ett dygn innan jag hade allt jag behövde installerat och klart.
Installationen är inte helt trivial men allting finns väldigt bra beskrivet i handboken. Själv kände jag efter installationen att Gentoo ensamt givit mig mer på fötterna än allt annat jag provat sammanslaget.
oHLLeMedlem sedan nov. 2002302 inlägg Kanske ska ge Gentoo en chans. Handboken verkar ju väldigt bra och beskrivande.
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg FreeBSD kommer att flyta bra på en 450. Lätt att installera och det finns dokumentation i överflöd.
Debian är ett annat bra alternativ.
https://www.debian.org
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Jag är mer än helnöjd sen jag flyttade från Debian till FreeBSD. Tycker det fungerar fantastiskt smidigt så därför rekommenderar jag det. Gentoo har jag inte testat.
jazzilMedlem sedan maj 2003151 inlägg
oHLLe skrev:
Är FreeBSD "lätt"? Jag är lite nybörjade på *nix, men jag tycker att en utmaning bara kan vara bra för att lära sig.
Vad jag har hört är Gentoo rätt mycket meck men man får det precis som man vill ha när det är klart. Stämmer det bra?
Jag lärde mig *nix från grunden i FreeBSD.
Det är inte lätt som nybörjare att få igång vissa saker. X tex.
Men det är ett skit bra server os.
Gentoo är ganska mycket mekkande innan man får igång men man lär sig en massa. Men gentoo på en gammal dator är inte något som jag skulle rekomendera då allt kompileras från source på din dator och det tar en j*vla tid på en slö dator.
Kim rekomenderar: FreeBSD, Debian och Slackware.
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
jazzil skrev:
Säg mig, vad är det som gör X så svårt att få igång?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
oelbal skrev:
jazzil skrev:
Säg mig, vad är det som gör X så svårt att få igång?
Säger detsamma. Med debian hade jag väldiga problem att få X att fungera. FreeBSD löste allting nästintill helt automatiskt, kunde knappast bli enklare. Det kanske bör tilläggas att det även installerades på en laptop med musplatta.
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Valfri Linux eller *BSD skulle troligen fungera för dig. Så länge som du väljer bort KDE och Gnome.
Ta det du har störst möjligheter att få hjälp med, är mitt råd.
frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg Vill du lära dig mycket om gnu/linux skulle jag vilja tipsa om Linux From Scratch.
Det är ett projekt som ger en all information och källkod man behöver för att bygga sig ett eget linux system.
Byggde själv mitt första LFS system på en PII 266 MHz för ett par år sen, tog två långa kvällar att få igång men det var det värt.
Garanterar att du inte kommer ångra att du gjort det, även om du sedan väljer att köra en standard-dist.
Kan även tillägga att det är otroligt bra dokumenterat och massa hjälpsamt folk i deras IRC-kanal som hjälper till när/om du stöter på problem.
Gentoo är trevligt. Bra forum och online-dokumentation gör att man ofta kan lösa de problem man stöter på utan allt för mycket trubbel.
Själv kör jag Fedora Core 2 på min server och jag det funkar prima. Lättinstallerat och inte mycket strul.