miccroMedlem sedan aug. 200412 inlägg Finns någon lämplig Linuxversion som går att köra under windows? Jag har provat med Cygwin men förstår mig inte på den, det är ju heller inte en komplett Linux.
Det verkar finnas flera som går köra på samma partition som windows men då måste man boota upp i den Linuxen och kan alltså inte köra windows samtidigt.
Mvh Mi Cro
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Cygwin är inte linux överhuvudtaget. Om det absolut är linux du ska köra, så finns WMWare och Cooperative Linux: http://www.colinux.org/
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Eller Virtual PC från Microsoft :)
Hej
Fördelen med Virtual PC är att den emulerar den hårdvaran du har på maskinen, VmWare kan skapa egen hårdvara t.ex egna nätverkskort som heter någon med vmware_nic..
Det kan bli lite problem med vissa unix distar, att hitta drivrutiner till vmwares drivisar.
Jag kör virtual PC funkar smidigt , har provat flera st olika linux distar + freebsd och netbsd funkar smidigt.
miccroMedlem sedan aug. 200412 inlägg Tack UlfT för tipset! CoLinux fungerar jättebra. Nu har jag en linux som jag kan köra med windows igång samtidigt, tom. nätverket fungerar med egen mac- och ip-adress i linux på samma PC-CARD, hade inte ens tänkt på att det kunde vara ett problem men det har dom löst väldigt bra.
Antagligen är inte detta lika snabbt som en riktig linuxdator, men fördelarna med flexibiliteten överväger, hela linux' filsystem ligger som en egen fil i windows, bara att byta ut/backa upp när man vill.
Mvh Mi Cro