webForumDet fria alternativet

Linux förstörde XP partition

2 svar · 344 visningar · startad av tonyh

tonyhMedlem sedan okt. 2002107 inlägg

Hej,
Jag installerade Mandrake linux på min XP burk då jag tänkt ha dubbla OS på denna.

Installationen gick som smort förutom det faktum att jag inte kan starta min XP. Det verkar som om min Linux förstöt delar av min XP patition.

SYMPTOM:
När jag kommer fram till LILO och väljer att köra "Windows" så kommer jag till valen "starta windows i felsäkert läge", här kan jag göra lite olika val men alla dessa gör att dartorn startar om efter en kort bluescreen blinkning...

Jag tänkte att jag kunde reparera min windows genom att använda min(tillverkarens) reparations CD men det gick ju inte starta från CD:n (ändrade i BIOS), är detta Linux mbr:s fel?

HJÄLP:
Är det någon som har några förslag?

Den ideé jag har är att reparera XP, om inte detta fungerar, ominstallera XP, om Linux krånglar även ominstallera denna...
...problemet är att jag inte kan köra windows CD:n!!!

Alla förslag välkomnas :)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Bota på en XP cd Kör R Så borde det gå.
Detta svar är avgivet utan några som helst garantier för följderna! Godkänn förloppet (x) .

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kör som Lasp skrev. Väl i reparationskonsolen skriver du "fixmbr" och/eller "fixboot" så skriver XP nytt startspår. För att sen kunna boota linux behöver du den bootdiskett du förhoppningsvis skapade och väl inne i linux kör du liloconfig (har jag för mig) och gör om liloinstallationen. Välj då "expert" och sätt de partioner som ska bootas.

Jag har inte heller några garantier ;)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)