lobozMedlem sedan okt. 200155 inlägg Hej!
Jag har satt upp en Linux med Redhat 9 som squid-proxy hemma för att lära mig mer om proxyn, och linux förstås. Det finns endast en klient på insidan och på denna kör jag win 2000.
I Linux-maskinen finns två nic, ett (eth0) med DHPC mot internet (ADSL) och ett (eth1) med fast IP-adress för insidan. Jag använder brandväggen i redhat och har manuellt valt bla SMTP som godkänt protokoll. Jag har också en brandvägg i win2000 klienten där jag tillåter outlook att kommunicera.
SQUID-proxyn fungerar och denna surfar jag genom dagligen med en eller flera maskiner.
Jag har förstås försökt använda, skicka och ta emot, e-post till win2000 klienten men detta går inte. pop3 servern eller smtp servern hittas inte.
Har tittat i IPTABLES och där finns port 25 som accept på input till eth0. Misstänker, med min ringa kunskap :r , att det är i IP-tables jag skall ändra för att det skall fungera..??
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att komma vidare så att jag kan hämta/skicka e-post genom proxyn.
MVH
Peter
startailMedlem sedan sep. 2000155 inlägg Pop3 och Imap porten måste vara öppna och dirigerade så att dom kan skickas vidare till en dator med ett internt ip så som du gör med Squid för att surfa, fast man kan göra det med Iptables.
För att konfigurera iptables på vad som skall öppnas så använder jag mig utav ett litet script som finns på http://monmotha.mplug.org/firewall/index.php som är väldig behändligt.
lobozMedlem sedan okt. 200155 inlägg Tack för svaret. Jag skall genast titta på länken som du postat.
MVH
Peter
mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg
startail skrev:
Pop3 och Imap porten måste vara öppna och dirigerade så att dom kan skickas vidare till en dator med ett internt ip så som du gör med Squid för att surfa, fast man kan göra det med Iptables.
POP3 eller IMAP måste vara öppnat, beroende på vilket man använder? :OO Troligtvis POP3 om det är mot någon ISP. Ingenting skall dirigeras, trafiken skall däremot tillåtas och maskeras (mha NAT/PAT).
/M
lobozMedlem sedan okt. 200155 inlägg Hej och tack för era inlägg. Har tyvärr inte hunnit arbeta med problemet än men era inlägg har hjälpt mig väl på vägen.
MVH
Peter