webForumDet fria alternativet

Vad skulle ni göra i mitt ställe?

Linux & BSD

6 svar · 470 visningar · startad av Patrik81

Medlem sedan okt. 2001538 inlägg
Frågan#1

Hejsan.

Jag vill börja med att säga att jag läst igenom så många "noob" trådar jag orkade, men känne ratt jag hellre skulle ställa en fråga för just min spcifika dator.

Jag har ingen som helst kunskap om Linux eller Unix eller något annat OS än Windows, men vill gärna ändra på det.

Och jag har en Pentium 2 burk, tror 350MHz, men inte under 300 MHz iaf. med 64 Mb minne. Och en 10 gigs hårddisk.

Och av de andra trådarna jag läst, så brukar det generella svaret vara att Red Hat är en bra bas att börja på och sedan fortsätter man vidare och testar efter vilken dist som känns bäst för just mig, och jag förstår det resonemanget, men jag skulle gärna vilja veta om det i första hand går att hitta en distribution som klarar av att köra linux grafiskt på denna burk, så att jag kan gradvis vänja mig vid hur allt funkar, innan fortsätter med att lära mig på det ickegrafiska och förmodligen mindre processorkrävande viset.

För jag har sökt runt och försökt hitta vad som är minsta systemkrav för att köra jsut olika distar med grafiskt gränssnitt, men har funnit det tämligen svårt att hitta. (Kan bero på att jag inte varit tydlig i mina sökningar, men google brukar ändå fixa biffen åt mig)

Men som sagt, för att inte kulturkrocken skall bli för stor, finns det någon dist, som klarar grafiskt gränssnitt, med min burk, utan att det går jätteslött?

(Är svaret nej så får jag ju helt enkelt bara förbereda mig på en gigantisk kulturkrock och köra ickegrafiskt från början, då tar jag gärna tips och tankar på "snälla" distar)

/r: Huvudsyftet är i första hand bara att lära mig, men i slutändan så är målet en LAMP server, men det ligger nog en stund in i framtiden, måste lära sig att krypa innan man kan gå, eller hur? :)

Mycket tacksam för svar.
MVH Patrik

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Angående ditt systems konfiguration så kan jag ivf nämna att jag (på den här burken jag skriver detta inlägg med) kör Slackware 9.1 med X (grafiskt gränssnitt) utan några somhelst laggningar på en [366MHz PII, 6Gb hdd & 128 Mb RAM] Acer-laptop (vilken har en slö buss om 66MHz). Nu har jag iofs ratat säväl GNOME som KDE och istället kör det betydligt simplare men betydligt snabbare Blackbox som fönsterhanterare. Som jämförelse så har jag haft w2k på den här burken tidigare men usch så slött det var... & XP var inte ens att tänka på.

Jag är helnöjd med mitt slack.

Så, jag är övertygad om att din burk räcker till. Men om du satsar på server i framtiden bör du nog dunka in maximalt med RAM.

Vilken dist du ska börja med är ju en ständigt het fråga. Jag slår ett slag för slackware som visserligen kräver lite omsorg, men i gengäld ger en nyttan att verkligen lära sig vad det handlar om. En annan bra dist är gentoo.

Det låter ju lite positivt att det borde gå att köra grafiskt *känner mig genast lite mer hoppfull* :)
Och jo, det var inte den datorn jag tänkte använda som server, den är strikt för utbildning då den nu bara står och samlar damm. Men tänkte att det kanske var dumt att slänga ut XP från min nuvarande (aningen bättre dator) och slänga sig huvudstupa in i detta äventyr. :)

Jag är mycket tacksam för svaret. Nu skall vi se om mina första trevande steg in i denna (för mig) nya värld inte tas ganska omgående :)

MVH Patrik

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag föreslår FreeBSD - http://www.freebsd.org

Det finns mängder av välskriven dokumentation till FreeBSD, riktad till nyböjare och nyfikna, och om du mot förmodan stöter på problem så finns det alltid hjälp att få här på wF. :)

Jag har faktiskt (mycket pga dina tidigare inlägg i andra trådar) kollat lite närmre på *BSD med, och det låter ju faktiskt ganska intressant det med, måste jag ju säga.
Nyfikenheten i mig måste ju bara få stilla denna fråga, för om jag inte minns fel så försökte jag kolla upp systemkraven på free/openBSD med, utan att hitta något (eller också var jag slarvig/glömsk och missade det) men iaf. skulle min burk klara *BSD även då med grafiskt gränssnitt? För även om jag redan börjat tanka ned Slackware nu, så är jag öppen för nya saker :)

MVH Patrik

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Systemkraven för att kunna köra FreeBSD (med grafiskt användargränssnitt) skiljer sig inte mycket från linuxdistributioner som t.ex. Slackware.

De två aktuella versionerna av FreeBSD som "gäller" är 4.10 (fyra.tio, inte fyra.ett) och 5.2.1. Om du vill testa så föreslår jag 5.2.1 som är tillräckligt stabil, även för nybörjare. Välj en lämplig FTP-site och ladda ner det:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/mirrors-ftp.html

Handboken hittar du här:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html

Dock, jag tycker självklart att du ska testa både Slackware och FreeBSD, det är säkert en nyttig upplevelse, men om du känner att du fastnar för *BSD så finns iallafall jag alltid här på wF för att svara på frågor. :h ;)

oelbal skrev:

... men om du känner att du fastnar för *BSD så finns iallafall jag alltid här på wF för att svara på frågor. :h ;)

Det känns tryggt :)

Jag kommer nog att testa slackware först, då jag nu fått ned iso-filerna och bränt dem, men du skall icke känna oro, för jag är mycket sugen att testa FreeBSD med. :)

MVH Patrik

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)