depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg God dag!
Har tidigare kört Gentoo, och har nu börjat leka lite med freebsd och har 2 frågor.
Försöker installera webmin med ports och får följande fel:
Hur fixar man det?
===> webmin-1.150_4 depends on file: /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.6.1/mach/Net/SSLeay.pm - not found
===> Verifying install for /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.6.1/mach/Net/SSLeay.pm in /usr/ports/security/p5-Net-SSLeay
Dependency warning: used OpenSSL version contains known vulnerabilities
Please update or define either WITH_OPENSSL_BASE or WITH_OPENSSL_PORT
*** Error code 1
Stop in /usr/ports/security/p5-Net-SSLeay.
*** Error code 1
Stop in /usr/ports/sysutils/webmin.
En till fråga, i gentoo kan man köra exempelvis rc-update add proftpd default för att få just den tjänsten att starta automatiskt när datorn startar, hur fixar man det i freebsd?
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Du har inte uppdaterat FreeBSD med de senaste säkerhetspatcharna, om än några. I det här fallet har du en version av OpenSSL som innehåller ett säkerhetshål.
Uppdatera mot rätt RELENG eller definiera WITH_OPENSSL_BASE or WITH_OPENSSL_PORT som det står i felmeddelandet.
depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg Hur updaterar man alla säkerhetspatchar?
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Dessutom bör du lägga in perlmodulen SSLeay.pm
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Lär mig tålamod. Men fort! :birp
depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg Det där förstod jag inte. :OO Äh jag får väl använda Google då. x(
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Jag antar att du använder 5.2.1, annars blir det ändringar...
Installera cvsup och skapa lämplig katalog:
# pkg_add -r cvsup-without-gui
# mkdir -p /usr/local/etc/cvsup/sup
Skapa filen /usr/local/etc/cvsup/supfile, med följande innehåll:
*default host=cvsup.se.freebsd.org
*default base=/usr/local/etc/cvsup
*default prefix=/usr
*default release=cvs tag=RELENG_5_2
*default delete use-rel-suffix
*default compress
src-all
Kör sedan cvsup:
# cvsup -g -L 2 /usr/local/etc/cvsup/supfile
Bygg sedan om systemet:
# cd /usr/src
# make buildworld
# make buildkernel KERNCONF=GENERIC
# make installkernel KERNCONF=GENERIC
# shutdown now
[Tryck ENTER]
# cd /usr/src
# mergemaster -p
# make installworld
# mergemaster
#reboot
Avnjut ditt uppdaterade system. Läs i handboken om du är tveksam, jag är stressad som fan och tog det mesta ur minnet...
depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg Tackar det fungerade mycket bra.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Lite tillägg till det oelbal tog upp.
I din supfile kan du även plita ner ports-all för att uppdatera portsträdet. Själv kör jag två olika sup-filer, en för source och en för ports.
Sen bör du även skapa en ny kernel-konfiguration utifrån GENERIC som passar din dator. Onödigt att köra med GENERIC som lägger in stöd för det mesta.
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Gein skrev:
Lite tillägg till det oelbal tog upp.
I din supfile kan du även plita ner ports-all för att uppdatera portsträdet. Själv kör jag två olika sup-filer, en för source och en för ports.
Dock, om han använder ports-all i samma supfile så blir han även tvungen att ange ny tag, eftersom ports inte berörs av versioner.
Då blir det så här:
*default host=cvsup.se.freebsd.org
*default base=/usr/local/etc/cvsup
*default prefix=/usr
*default release=cvs tag=RELENG_5_2
*default delete use-rel-suffix
*default compress
src-all
ports-all tag=.
Generellt sett så är det rekommenderat att använda två olika filer, en för src och en ports eftersom ports uppdateras flera gånger varje dag, medans src (RELENG_5_2 dvs) kanske uppdateras varannan vecka, eller ännu mer sällan. Det finns alltså ingen anledning att lägga onödig tyngd på cvsup-servrarna.
Sen finns det träd för t.ex. doc också, vilket kan vara mycket intressant om man vill hålla sig uppdaterad med dokumentation.
Sen bör du även skapa en ny kernel-konfiguration utifrån GENERIC som passar din dator. Onödigt att köra med GENERIC som lägger in stöd för det mesta.
Jupp. Om någon vill ha en ingående genomgång om vad allt betyder och vad man kan ta bort i kärnan så är det bara att hojta. Dock står allt bra dokumenterat, så det är inga problem att läsa sig till.