Gentoo kanske kan vara något ? Fast det verkar som att man behöver minst en skiva.
Finns det något linux som man bara iprincip behöver en diskett för att sedan köra installtionen från webben?
Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD
5 svar · 403 visningar · startad av Xer0
Finns det något linux som man bara iprincip behöver en diskett för att sedan köra installtionen från webben?
Gentoo kanske kan vara något ? Fast det verkar som att man behöver minst en skiva.
FreeSCO går att köra på en diskett bara.
Du kan starta RedHat från en diskett för att sedan installera från nätet, välj installationssätt FTP och peka ut en FTP-server med RedHat-distributionen, t.ex ftp.sunet.se.
Detsamma gäller säkert fler distributioner.
För RedHat, gör så här:
1. Tanka hem boot.img härifrån
2. Skapa en bootdisk med ovanstående image med t.ex rawrite (om du kör Windows) som du tankar ner här
3. Sätt in disketten och boota, efter lite om och men så ska du välja installationssätt, välj FTP och peta in URL:en till Sunets RH-katalog, t.ex den här -> http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/redhat/redhat/linux/9/en/os/i386/
Jag kan ha missat något eller skrivit fel FTP-url, men i det stora hela så funkar det på ovanstående vis, krånglar något så får du fundera lite, så löser det sig nog :)
okej
Följt ditt råd nu men fått ett nytt problem =( problemet är nu att jag måste ha en driver disk till mitt nätverkskort som är ett 3Com 595-TX, vart hittar man den? ska en sådan skappas på ett speciellt sätt? //Mvh Joseph Labou
fått det att funka tackar så mycket :D