webForumDet fria alternativet

Vilken dator ska man köpa?

Linux & BSD

33 svar · 817 visningar · startad av DotStudio

Medlem sedan apr. 2001361 inlägg
Frågan#1

Hej hå!

Vilken av följande skulle ni köpt?

Jag ska köpa ny dator direkt efter sommaren då jag börjar skolan igen och undrar vilken jag borde satsa på.

iBook @ Apple

1 GHz PowerPC G4 12" 256MB DDR266
40 GB Ultra ATA-enhet, DVD/CD-RW-enhet
ATI Mobility Radeon 9200 samt Bluetooth
och en Apple Videoadapter.

11.759:- (med student rabbat)

#########################################

PowerBook @ Apple

1,33 GHz G4 12" 256MB DDR333
60 GB Ultra ATA/100, DVD/CD-RW
NVIDIA GeForce FX Go5200 (64 MB DDR)
AirPort Extreme & Bluetooth samt Mini-DVI-ut.

15.635:- (med student rabbat)

#########################################

eMac @ Apple

1.25GHz G4 17" 256MB SDRAM DDR333
80GB Ultra ATA drive, DVD/CD-RW
ATI Radeon 9200 32 MB DDR
Bluetooth, Built-in display, Accessory kit
Keyboard & Mouse.

8.747:- (med student rabbat)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Tycker att alla tre var väldigt dyra, så jag skulle kolla vidare....

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

eMac tycker jag känns rätt "efterbliven" så jag hade lätt valt en iBook eller PowerBook. Dock tycker jag att du har konfigurerat dem lite småkonstigt.

muskot - "lite småkonstigt" ?

förklara!

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag har precis inhandlat en dator från Apple Store. Det är en iBook 1 Ghz G4, 12", 60 gig, combo utan blåtand och airport. Dessutom köpte jag till en IceMouse Jr för att slippa styrplattan när jag jobbar stationärt (från inWareHouse) och 512 meg extra minne från Macoteket eftersom AppleStore tar betydligt högre priser. Utöver det köpte jag också en HP deskjet 5652.

Kalaset gick loss på 12 475 för dator och skrivare med Mecenatrabatt (dessutom 900 kronor i rabatt som man får efter lite byråkrati. Jag skickade in kupongen till England idag), 1563 för minne och 356 för mus.

Ja, det har du iallafall att jämföra med. Jag är apnöjd med min iBook och skulle rekommendera ett sånt köp till vem som helst som vill lägga ut pengarna. En PowerBook är bättre, men skillnaden är inte tillräckligt stor för att det ska motivera ett köp tycker inte jag, speciellt inte som student. Det finns en del skillnader som mopedstrypning på skärmporten och så, men ska man inte syssla med externa skärmar spelar det ingen roll..

Den andra frågan är om du vill ha bärbart eller stationärt. Själv vill jag kunna ta med datorn och jobba lite överallt och inte vara låst till ett skrivbord. Om man tänker att man mest kommer att ha datorn på samma ställe med tillgång till nätverk och skrivare och sånt kanske man inte behöver investera de extra tusenlapparna i en bärbar. Dessutom får man ju mer dator för pengarna, så det kan ju vara vettigt också.

And the last: Apples affärsidé att slänga in på tok för lite minne har diskuterats. Vill man få en användbar maskin måste man investera i lite till minne, så det får man räkna med redan från början. Apple Store tar 2000 spänn för 512 meg om jag minns rätt, men då får man ju det installerat också. Att få 400 spänn rabatt för att behöva lyfta på tangentbordet kan man nog ta.. :)

Medlem sedan mars 2004256 inlägg

Men upphör inte garantin att gälla ifall man köper till extra minne och intallera det själv?
Jag tänkte det för jag tycker att Apple Store tar alldeles för mycket betalt för dem...

DotStudio skrev:

muskot - "lite småkonstigt" ?

förklara!

Tja, framförallt att du bara har 256 MB minne i maskinerna.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Axel: Den du har ser ut som det paketet jag tänker sätta ihop. Dock nöjer jag mig med mindre HD. Är det jobbigt att pula in RAM-minne själv? Jag går nämligen i banorna att låta apple göra det ändå. Dels för att ha kvar garantin (om den nu ryker annars?), och dels för att slippa böka själv. Om det är 400-500 spänn det handlar om så tycker jag ändå att det är värt att få det gjort av någon annan direkt och ha kvar garantin :) kanske hade vart annorlunda om vi snackade 1GB minne på ytterligare tusenlappar.

Är du nöjd med 12"? Det går att arbeta någorlunda bra på? Har de fixat skärmarna så de inte är svarta om man inte sitter precis rakt framför dem?

Och Icemousen jr? för att du ville ha den mindre varianten eller är det mer som skiljer förutom att mindre kostar mer? ;)

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Jag är jättenöjd med min iBook 12", skärmen är precis lagom.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

En iBook räcker väldigt långt! Proppa den med minne och du får en guldmaskin! Blåtand behöver man inte, det kan man köpa till en usb-enhet istället, men jag skulle satsa på airportkort också. Större hårddisk behöver man bara om man använder mycket grafik och då ska man nog satsa på en Powerbook istället då skärmen är bättre.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Glömde säga, nej du bryter inte garantin om du sätter in minnet själv, däremot så kan det vara bra att påpeka att bland det vanligaste felen på hårdvara är minneskretsar, så köp inte vad skit som helst, för det kan stå dig dyrare än du tror (inte att det förstör datorn, men med dåliga minnen kan man få många problem som tar tid och pengar att felsöka).

Jaså!
Jag funderade på hur det skulle funka ifall jag ville surfa trådlöst?
Måste jag skaffa några extra hårdvaror eller finns det redan sådana i iBook G4?

Airport Extreme finns inbyggt eller som tillval till alla iBook och PowerBook.

Airport extreme är sjysst. Om man kommer använda wireless internet :-/

Bluetouth vill jag ha för att synka med min mobil telefon, föra över ringsingnaler och sånt.

Aha!
De har faktiskt inte anget att det finns inbyggt, utan att det finns som tillval.
Då måste jag köpa en sådan antar jag.

En fråga:

Hur mycke kan man röra sig med 256 minne i en iBook ?

och hur mycket bör man ha för att få iBook'en till en guld maskijn?

B22 - det står på apple's webstore att du måste köpa till det till de billigare versionerna av book'sen

OJ! fel tolkning!

Det finns inbyggt i den värsta modellen av iBook. De andra två är bara förberedda för det, och därmed har det som tillval.

Aiport sägs för övrigt framkalla huvudvärk :OO Men det finns det fler saker som gör. Rykten till exempel :e

Själv så tror jag att jag slänger in 60GB HD och får en maskin för strax under 11 000 och väntar därmed med att sätta in mer minne tills mer pengar finns. De lär ju knappast sälja datorer som inte går att använda för att 256MB inte räcker ;)

DotStudio skrev:

En fråga:

Hur mycke kan man röra sig med 256 minne i en iBook ?

och hur mycket bör man ha för att få iBook'en till en guld maskijn?

Som jag skrev ovan helt ok på 256. Surfa, skriva, redigera bilder osv. Sen är det bara proppa minne så långt plånisen räcker ;) 512 sätter nog jag in när pengarna finns. 1500 spänn ungefär. Sen finns ju de 256 som sitter i också. Då har man 768 ;)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)