webForumDet fria alternativet

Mac-frågor

11 svar · 572 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Hej!
Mac-n00b som man är så har jag lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Hur är kompatibiliteten windows <-> mac os x numera? Fil- och skrivardelning osv?
Fungerar wep/wpa och liknande wlan-skydd i Mac OS X?
Hur är det med mängden applikationer som finns tillgängliga? Hyfsat utbud? Kan man tanka ner källkoden till någon freebsd-applikation, kompilera och sen använda på os x (Man kan ju hoppas iaf :OO)?

Kommer säkert mer frågor allt eftersom, men svarar ni på de här så länge så blir jag nöjd. :)

/r Vad sjutton har den här frågan med "hårdvara - övrigt" att göra? Flyttas av lämplig moderator till Mac OS tack :r

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag flyttar detta inlägg till från Hårdvara sen jag svarat på frågorna. :D

Kompabiliteten är bra, fildelning funkar utmärkt i Mac OS X och skrivardelning ska funka utan problem också, så länge skrivaren har drivrutiner för Mac (det finns förvisso några tredjepartsprogram som faktiskt klarar såna skrivare också)

WEP/WPA funkar i Mac OS X. Sitter själv på trådlöst just nu.

12.000 applikationer finns för Mac OS X just nu enligt Apple.

Det följer med utvecklarverktyg med Mac OS X om du vill bygga egna applikationer.

Bra så?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Några tillägg till CyberPet's kommentarer.

Vid fildelning, tänk på att Mac'en och Windows har olika sätt att hantera dom svenska tecknen i filnamn, försök undvika dessa om du tänker dela filer.

Om jag minns rätt så installeras inte "developer kit" vid en standard installation, men dom skall finnas på CD/DVD.

Har inte provat att kompilera något *bsd program, men så länge dom följer GNU's sätt att configurera/kompilera så borde det inte vara några problem.

Tack för svaren!
Kom på en till fråga nyss, men jag glömde bort den precis nu (:OO), återkommer! :)

mwinMedlem sedan okt. 2001551 inlägg

Jag vågar nästan påstå att det är enklare att dela ut sina filer på en mac än på en windowsdator. Jag har inte heller stött på några problem med svenska tecken. Mellan osx och windows xp. Kompatibiliteten är strålande bra.
12 000 applikationer som sagt, jag har hittils inte stött på något som jag saknar.

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Developerprogrammen finns att packa upp från en mapp i Programmappen. (Fanns iallafall på min iBook) Jag är inte så hemma i Unix, så jag har inte heller testat att kompilera nåt program, men jag har kört OpenOffice under X11 som iofs var färdigkompilerad.. :) Du kan ju leka runt lite. Terminalen finns ju också nu för tiden om man vill tugga kommandon. Hmm.. :l :)

Nu kom jag på det!
Vad är det för begränsningar i Mac OS X gentemot serverversionen av samma os? Är det något liknande windows 2000 pro / server (dvs. ex. max 10 samtidiga anslutningar mot webbservern på burken), eller något helt annat? Det kanske inte ens går att installera en webbserver på grundversionen av OS X? :o

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Du kan köra apache och där är inga begränsningar så vitt jag vet (och om det finns så är det som på alla andra maskiner antar jag).

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Här kan du läsa mera om MacOS X Server: http://www.apple.com/server/macosx/

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Server har väl mer funktioner för just serverbaserade funktioner, som mail osv. Finns många som inte ids köra Server och kör vanliga Mac OS X och sen finns det andra som hellre kör Server som vanligt operativ, så de får alla extra funktioner.

mwinMedlem sedan okt. 2001551 inlägg

Som Qimen skriver, apache har inga begränsningar. Osx levereras med apace installerat och man kan starta det ganska enkelt genom att slå på webbdelning i systeminställningarna. För seriös användning krävs självklart lite konfiguration. ;) Det är fullt möjligt att använda vanliga osx som server till olika saker. Med unix i botten så är möjligheterna stora.
Serverversionen av osx innehåller olika apple och open source-lösningar/tekniker, i ett enkelt och funktionellt gränssnitt. På svenska här: http://www.apple.com/se/server/macosx/

Ok, då är jag med :)
Återkommer ev. med mer frågor någon dag i framtiden.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)