webForumDet fria alternativet

Dual Boot

6 svar · 268 visningar · startad av andreascarlsson

andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003202 inlägg

Jag har Win XP installerat på min burk idag och funderar på att lägga in Linux parallellt med Win-installationen.

Jag har partionerat disken i två delar, med WinXP (NTFS) på den ena (såklart). Den andra partitionen är också NTFS.

Hur bör jag göra för att lägga in Linux på denna partition? Jag antar att den måste formatteras, men görs detta automagiskt vid installation av Linux? Eller hur gör man?

Vid installationen av Linux (förmodligen RH eller Mandrake), så känner väl installationsprogrammet av den tidigigare Win-installationen och skapar förutsättningar för en Dual-Boot, korrekt?? :q

Är nybörjare på Linux, så ni får ursäkta mina (antagligen) korkade frågor... :r

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Om din linux-dist har ett någorlunda utvecklat installationsprogram så kommer du få chansen att skapa och ta bort partitioner. Ta då bort den NTFS-partition du inte vill ha kvar. (Eller gör detta under Windows så du är säker på att du tog bort rätt partition.) Skapa sedan en (eller två eftersom du behöver en swap-partition också)

Vid något tillfälle kommer du bli tillfrågad om du vill vill installera LILO, som betyder Linux Loader. Du kommer nog att få välja vilka partitioner som ska visas i LILO, välj då din linux och din NTFS-partition. Känner du dig osäker brukar det finnas möjlighet att skapa en LILO-diskett som du kan använda för att kolla att allt funkar innan du riskerar att messa upp något på hårddisken.

andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003202 inlägg

Ok! Tack ska du ha!! Skall göra ett försök till helgen... Lite nervös för att jag skall sabba någonting bara.

Det kan nog vara läge att ta backup på allt, tror jag ;)

Förresten... Är det något annat man bör tänka på när man skall installera Linux för första gången och är en total Linux-newbie??

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

nitro skrev:

(eller två eftersom du behöver en swap-partition också)

Nä, man behöver inte en swap-partition. Jag har helt slutat att använda partitioner för swap, utan använder uteslutande swap-filer istället (Kan jämföras med Windows pagefile, som är samma sak). Enkelt att administrera och modifiera samtidigt som man slipper att ha en extra partition.

andreascarlsson skrev:

Är det något annat man bör tänka på när man skall installera Linux för första gången och är en total Linux-newbie??

Ta backup på alla dina viktiga filer, något kan ju faktiskt gå fel. :)

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

[underfråga]

Installationen i Slackware 9.0 frågar var jag vill installera lilo, så vart vill jag installera det? På MBR?

[/underfråga]

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

MBR brukar fungera bra. :)

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Okej tack! Tänkte att det kan vara bra att veta innan man pajar nåt. ;)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)