webForumDet fria alternativet

Byta filsystem på en linux installtion.

9 svar · 351 visningar · startad av greyhound

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag funderar på att byta filsystem på min root partion och för det misstänker jag att jag måste installera om.
Nu undrar jag om det finns nått bra program som kan göra backup på alla conf-filer.

Eller är det någon annan som har någon bra ide på hur man kan byta filsystem på root partionen utan att förlora någon inställning?

Jag löste det genom att trycka i en ny hårddisk i datorn och kopierade över hela systemet med hjälp av "cp -Rp" och sedan formaterade jag den första disken och gjorde den klar och kopierade tillbaka allt. Klart :)

Någon som fattade?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Fattat :)

Men vad menar du med "gjorde den klar"? Kan ju kanske vara intressant om du var lite mer detaljerad, ifall nån söker på lösta trådar.. ;)

Med gjorde den klar menade jag att jag la in ext3 på den med hjälp av mkfs.ext3 :)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

De program som man använder för att formatera en partition till ett visst filsystem heter olika från dist till dist. I Gentoo t.ex. använder man samma program att skapa ext3-filsystem som man gör med ext2 - enda skillnaden är en flagga.

$ mke2fs -j /dev/hda2

En liten notering bara, att det skiljer mellan distarna. :)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Nja, eftersom det är GNU programmen som alla (nästan) använder så är grundkommandot "mkfs" som är en frontend mot mkfs.filsystemtyp.

Prova att ge "man mkfs".

Fördelen med mkfs är att det är standardkommandot i *nix världen så kan man det så kan man göra det på dom flesta *nix varianter.

/red: rättade italic taggarna.

Undra om man ska skriva en guide på hur jag gjorde för det kan ju va bra att ha tills nästa gång :)

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Det går att konvertera ext2 -> ext3 direkt "på plats"

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

OlleBoop skrev:

Det går att konvertera ext2 -> ext3 direkt "på plats"

Precis. Man kan till exempel använda kommandot tune2fs -j /dev/hdxx för att lägga till journalhantering till en befintlig ext2-partition. Därefter är det bara att ändra till ext3 i fstab och montera om filsystemet eller starta om systemet.

Fast jag hade inte Ext2 utan ReiserFS

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)