webForumDet fria alternativet

Installera Linux på Macintosh PowerPC

4 svar · 225 visningar · startad av rastapopolus

rastapopolusMedlem sedan mars 200295 inlägg

Hej!

Har shrink-wrap mjukvara: paket med Yellow Dog Linux 3.0 för PowerPC. Det tänkte jag installera på en PowerPC 66 MHz, 7100, desktop modellen (bordsdator). Den har System 7.5.3 nånting idag. Kunde boota original CDn till 7100, men inte den här, sen kan jag inte få ut original CDn när den bootat från hårddisken. Det är synd att påstå att det är originaldelar i den. Den hade ingen CD-rom så jag tog en från en anna död PowerPC. Man kanske kunde installera över nätverket istället...Stoppa CDn i en annan Mac eller PC?

...rådvill

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag installerade för nåt år sen freeBSD på en gammal 486:a via nätverk mot en w2k-burk (IIS's ftp och delade ut cd-enheten), utan några somhelst problem. Borde även gå med linux & mac, förutsatt att du skapar en boot-diskett - vilket det borde finnas instruktioner om på din cd.

Den har inte floppy tror jag. vänta...ska kolla imorgon - den är på jobbet

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Har du ingen floppy, ingen cd-enhet och endast en nätverksanslutning? Då blir det nog problem iom att du måste ju boota en kernel...

hade ingen CD-rom så jag stoppade i en, det fanns en slot. men man bootar med "c" nedtryckt på Mac. Går bra med original systemskivan, men inte med Yellow Dog Linux skivan. jag ska prova lite annat, typ installera OS 8.1 osv. sen boota OS 8.1 och försöka få ut den CDn (i System 7.5.3 får jag error 50 och så) och sätta igång installationen - hoppas på en dialog ruta : "välkommen till installationen, klicka på knappen starta om så fortsätter den från CDn" (ju brukligt).

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)