Fungerar D-Links 54 mb wlan i Linux, eller fungerar inte sådana nymodernigheter?
Har inte köpt wlankorten ännu, och tänkte försäkra mig om att köpa något som fungerar med linux.
Tacksam för svar :D
5 svar · 529 visningar · startad av depeo
Fungerar D-Links 54 mb wlan i Linux, eller fungerar inte sådana nymodernigheter?
Har inte köpt wlankorten ännu, och tänkte försäkra mig om att köpa något som fungerar med linux.
Tacksam för svar :D
Tackar, men enligt många så är d-link skit och man bör satsa på något annat?
Jo. Jag strulade länge med dlinks dwl-610 som enligt en del howto-sidor skulle funka iom att den har Realtech-chipset och Realtech har släppt drivers (iofs till RH, men det är nog skitsamma då det handlar om lågnivådrivers) på sin drivrutinsida.
Det som jag inte fick ordning på var att när man stängde ned kommunikationen (spelade ingen roll om det var kortet eller routern) så hängde sig kernel med lite suspekta felmeddelanden. Iofs var det med en senare kernel än det som drivern var gjord för, men med 'rätt' kernel fungerade det inte alls.
Nu har jag lagt 'projektet' med wlan + min slack-laptop i malpåse tills tid/intresse återuppstår.
Så, leta rätt på ett kort som har riktiga drivers (dokumenterat) för din kernel! Dlink har jag som sagt ingen bra erfarenhet av, men det gällde då dwl-610.
Tillägg:
Dumt att göra inlägg när man är trött :r dwl-610 är ju 11Mbit och inte 54. Det verkar ju som att det finns lite mer seriösa satsningar till 54Mbit kortet än vad det gör till 11Mbit kortet(Dlink).
Jag har fått mitt D-link Wifi nät att fungera under linux utan problem.
Jag kör en DWL-6000 som AP och i min Linux (debian sarge/2.4.25 kärna) server sitter ett DWL-AB520 kort, detta är dock för 802.11a standarden som också är 54mbit fast över 5.0Ghz frekvensen. 802.11a är dock inte lika vanligt som 802.11g.
Kortet baserar sig på Atheros chipsetet men eftersom du bara skriver d-link 54 mbit så är det svårt att säga att detta är en lösning för dig. Om du kör på ett Atheros chipset så är madwifi som jag kör något att rekommendera, det är enkelt att installera och enkelt att administera, ta en titt på
och
för att administrera/konfigurera nätet rekomenderar jag
Wireless Tools For Linux
Har alltid haft goda erfarenheter av 3COM, så det gick bli 3com även till WLAN'et.
Mina erfarenheter med d-links produkter är inte goda.