webForumDet fria alternativet

Hantering av stora mängder e-post

1 svar · 243 visningar · startad av JAreMANNEN

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Har inte en aning om detta blir rätt forum nu men..jaja..iaf..

Har funderat ett tag över hur stoooora e-handelsföretag som t.ex NetonNet, Amazon m.fl hanterar sin e-post. Det måste ju komma in nåt ruskigt mkt frågor som handlar om allt mellan himmel å jord.

Så hur hanteras det?
För det sitter väl knappast personal och svarar på ALLT som kommer in. Har hört lite om sk. "mailrobotar" men har ingen aning om hur det funkar...

Ett ex.
Kalle skriver in en fråga i supportformuläret på netonnets hemsida.
Han väljer "Vart är min order?" som subjekt i en rullningslista.
Skriver i sitt ordernummer.
Skickar iväg mailet.

Hur skulle det tekniskt sett fungera för en mailrobot att autosvara Kalle med uppgifter om den order han frågade om?

Svarsex.
"Hej Kalle!
Din order har inte skickats ut ännu pga att en produkt du har beställt (modellera 250gr) ej finns i lager ännu. Den beräknas komma in 2004-03-22. Först då skickas din beställning ifrån oss!"

Detta borde vara "ganska enkelt" med tanke på att orderid skickas med. Fast iofs, komponenten bör väl vara skriven ihop med ev. ordersystem...

Tack på förhand...

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ja, jag vet att tråden är gammal!
Mitt svar ändå:

Amazon har mycket personal i sin kundtjänst. Så enkelt är det. Det finns inga mailrobotar som svarar på meddelanden automatiskt (för då skulle alla företag ha det). Visst kostar det pengar, men så ger det ju Amazon en extremt stor kundfördel också.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)