webForumDet fria alternativet

Vilka test-browser tycker ni...

16 svar · 612 visningar · startad av sinned

sinnedMedlem sedan aug. 200237 inlägg

Vilka test-browser tycker ni att man skall använda för att testa av hemsidor som man skapar?

Jag kan nämna en händelse som hände mig, jag hade utvecklat en hemsida som jag testkör hemma mot Netscape och Microsoft Explorer. Allt var bra men av en händelse gick jag in på sidan från en dator på skolan och upptäckte till min 'förvåning' att åäö inte fungerade på vissa ställen på hemsidan. Egentligen borde jag skämmas lite för om sanningen skall komma fram så har jag den senaste tiden börjat slarva med att skriva HTML-koder för specialtecken för man hade upplevt att det fungerade ändå.

:) Dennis

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag använder Explorer och ser till att koda enligt en strikt HTML-standard. Då kan man vara ganska säker på att sidan funkar bra i Netscape 6+ och Mozilla också.

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Att validera sidan hos w3c är ett bra hjälpmedel.

Men browsermässigt är väl, explorer, firefox, opera, netscape, samt mac ie.

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag testar mina verk i Mozilla och Explorer.

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Jag utvecklar sidor i Mozilla. Sedan testar jag sidan I IE. Jag tror att om man följer standarden inom HTML och använder sig av korrekta DTD:er så ser sidan bra ut i de flesta webbläsare.

mv icaaq

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Jag testar mina skapelser i
- Internet Explorer
- NetScape
- Mozilla
- Opera

Men oftast är det NetScape som allt ser rent av förjävligt ut i! :e

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Men oftast är det NetScape som allt ser rent av förjävligt ut i!

Vilken version av Netscape testar du i? Netscape 6 och Mozilla är i princip samma webbläsare.

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Web-Tor skrev:

Men oftast är det NetScape som allt ser rent av förjävligt ut i!

Vilken version av Netscape testar du i? Netscape 6 och Mozilla är i princip samma webbläsare.

Tror du jag använder en sådan modernitet! :0) Borde nästan dra hem den senaste! :0)

bluxbluxoMedlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Jag testar bara i:

- IE
- Opera

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag använder IE, validerar på w3c.org och kontrollerar sedan i Mozilla, Netscape, Opera och ibland Lynx för att få sidan att även fungera väl för folk med funktionshinder.

higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg

Använder Mozilla primärt, testar så att den funkar i IE6, O6 och O7.
Testar eventuellt i NS4 om jag har en väl tilltagen tillgång till starkt kaffe och tid ;)

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Hm, lite sent inlägg i denna tråd men, men...

Jag brukar testa i Moz, IE 6, 5.5 & 5.0 samt NS 4.7 [för att försäkra mig om att sidorna inte krashar webläsarn]
Opera 7 brukar jag också testa men inte alla gånger.

Skulle gärna testa webläsare för Mac också, men jag har tyvärr inte tillgång till ngn sådan burk.

Om det inte framgår så kodar jag mina layouter för IE 5+ & NS 6+, de med äldre webläsare får uppgradera om de vill se innehållet presenterat på ett grafiskt sätt. Innehållet är dock alltid tillgängligt.

Pace, kul att se att ngn annan än jag själv testar sidorna för de med funktionshinder! :bire
Men jag undrar varför du använder lynx som webläsare då, de med funktionshinder jag vet använder IE i samverkan med JAWS, fast det är då mest synsvaga/dyslektiker jag tänker på.

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Egentligen använder jag inte Lynx, utan en tjänst på Internet som gör om en html-sida till ren text (i 80 kolumners storlek och allt det där). Jag kommer tyvärr inte ihåg adressen men sök på 'lynx viewer' så hittar du nog den.

Anledningen till att jag använder den är för att man lätt ser vad som hamnar var när sidan är representerad som ren text. Det är även använbart för exempelvis sökmotoroptimering. Text som ligger långt upp på sidan är mer relevant än det som ligger långt ned. På så vis byggde jag om en webbplats med tanke på detta och lade så att säga menyn längst ned i html-filen i stället för högst upp (menyn ligger till vänster).

Det är ju samtidigt väldigt smidigt för personer med funktionshinder. Om de har ett program som läser texten (talsyntes, eller vad heter det?) så är det bra om det väsentliga kommer först. Då slipper de höra vad som står på menyn om och om igen för varje sidladdning. :e

Jonte23Medlem sedan dec. 200240 inlägg

IE netscape och Mozilla

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Flyttad från Webbutveckling - Övrigt.

mvh Palle
Moderator webForum

depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg

Jag testar inte mina verk alls. :)

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Jag testar mina skapelser i
Internet Explorer 6.0
NetScape 7.0
MozillaFirebird 0.6.1
Opera 6.0

239 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
237 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)