webForumDet fria alternativet

ändra versaler till gemener och tvärtom

Kontorsprogram

4 svar · 2 516 visningar · startad av A-Net

Medlem sedan dec. 199954 inlägg
Frågan#1

hej

frågan har ställt tidigare. har sökt och hittat svaret men jag undrar om det finns en snabbkommando om man inte använder word eller windows baserad program. sitter nämligen och ändrar namn i storbokstäver till små i en stor databas.

tack för alla tips

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Vilket OS? Vilket program?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Du menar att det skulle finnas något o DOS eller Linux typ Grep Konv eller så? Excel har en bra funktion inte vet jag om du kan ta in textmassa där och göra Proper på den.

Medlem sedan dec. 199954 inlägg

gemener osv

hej lasp

nej. alla data har överförts till en ny adminstrationsprogram som ska användas för att bevaka kunder. datan har hamnat i de korrekta fälten men är i stora bokstäver. vill nu ändra alla adressuppgifter till exempel till gemener med stor inledande bokstav...

lösning?¨

OS bör inte ha någon betydelse eller!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Excel har en funktion som heter Initial. Den använder jag när jag tvättar kunduppgifter, adress och Ortsnamn.
Kan du läsa ut hela kundregistret så bör du kunna föra över det i Excel och skapa en ny kolumn göra initial och gömma ursprungskolumnen och sedan köra tillbaka data. Ta backup behövs väl inte sägas
Annars funderade jag på att man kunde köra ett macro som flippar mellan ditt kundregister och ett excelark och klippte och klistrade data.
Låter bökigt. Prova med att köra ut hela registret och in i Excel.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)