fakturerings program ??
16 svar · 1 524 visningar · startad av eddy1
testat sökfunktionen? Vet att detta varit uppe förut...
XOR, men det är nog aningen avancerat kan jag tänka mig. SPCS suger getpung, enligt mig.
Det finns en mängd olika fakturerings program på marknaden i olika prisklasser o för att kunna svara på din fråga vore det bra att veta vilka funktioner du behöer samtidigt i vilken prisklass.
Jag jobbade pa ett företag innan som sammarbetade bade med XOR och Hoiga. Jag kan inte sa mkt om bokföringsprogrammen men eftersom jag fick lite inblick i hur företagen jobbade sa känns XOR som ett mkt proffsigare företag.
Tråden flyttas från Program - Övrigt.
Testa https://www.winbas.se .. .svårt i början men sen märker man hur avancerat det kan bli.
Hjälp forum på https://www.winbasforum.se
Om han seriöst letade efter ett program så har han nog hittat ett under de senaste fem åren ;)
lol, vilken dålig säljmening.
Svårt i början och sedan blir det ännu mer avancerat haha skall ju vara tvärtom.
Enkelt att komma igång med, enkelt att använda :)
Så försöker jag bygga mina system iaf.
hohoh
Jo ja såg det... liksom en 5 år gammal tråd hör inte till vanligheten =)
Ja den som kan bygga ett enkelt affärsystem borde göra det på engång istället för att skryta om att han skulle göra det.
Den som nu gör det kommer nog bli rik på kuppen.
Konstigt att alltid folk vet bäst som inte gör något... hmmm
Och själva grejen med inlägget var att kanske få er på detta forum att det verkligen finns ett Gratis fakturerings program som ni nu verkar ha missat de senaste 5 åren.
Jag använder OpenOffice.Org Calc för att göra mina fakturor.
Och det FINNS enkla affärssystem, och du har rätt i att det finns pengar att tjäna på det. Titta på Visma och Mammuth till exempel.
Och jag använder Excel! :)
Webbaserade system
Kan nog vara läge att titta på något webbaserat system också.
Jag har en fråga gällande det större bolagen och jag har även frågat mina närmaste som är några år äldre än mig med några år på nacken, med mer erfarenhet än mig.
Telia, dem har säkert miljontals kunder. Om jag inte betalar min räkning en visst datum och även 500.000 andra kunder. Hur vet Telia detta? Loggar in dem in i någon kontrollpanel och där syns en markering 08.00 den 1 Juni att 500.000 har missat att betala och pang så skickar dem iväg 500.000 påminnelser till sina kunder.
Någon som vet hur detta funkar egentligen? Någon kanske sitter på ett fakturaprogram och kan förklara för mig hur detta funka när någon inte har betalat i tid.
Kanske inte så relevant för tråden men nyfiken är jag :)
Rimligen har de en databastabell med fakturor och en tabell med inkommande betalningar. Dessa matchas på OCR-nummer och ett SQL-jobb ställer en fråga som i klartext blir "ge mig alla fakturor där betalningsdatum har passerats och betalning inte finns".
Dessa poster skickas sedan iväg till något system som automatiskt genererar påminnelser och skickar ut dem.
I verkligheten kan det vara fler steg än så, men principen är densamma .
Jag har byggt system med upp till 15 milj fakturor per år.
Man skickar ut faktura baserat på ungefär en order dvs "från - till" i ett abonnemang, plus extra tjänster. Detta underlag skapas under batchkörning. När sedan fakturan betalas så får den ju ett bet dat. Då blir det ett antal poster kvar där dagens datum är (21) (28) eller (30) > mot utskrifts (skick) datum.
I mitt nuvarande system CAR (Biluthyrning faktureras mindre än 10000 / mån)
Där för vi över fakturaunderlaget till ett Ekonomiprogram typ IFS eller Pyramid.
Så sker kontroll där när antalet dagar > betalningsvillkoren.
Man stoppar även in en parameter om antalet påminnelser per faktura.
I stora system har man ofta (en levande kärna) med aktuella tabeller.
På det viset kan man skapa årgångsdatabaser för historiska sökningar.
Mailingsprogram
Har sökt på näetet efter ett progg att skicka ut nyhetsbrev med.
Men som vanligt är det en uppsjö av dessa. Finns det ngnsom har erfarenhet och kan rekommendera ett sådant. Gör inget om det är på svenska. Kanske även en låg kostnad.