webForumDet fria alternativet

Intervall i Excel

9 svar · 1 345 visningar · startad av efa

efaMedlem sedan apr. 200349 inlägg

Jag vill skriva en formel i Excel som skriver ut ett ord om värdet i en cell befinner sig inom ett visst intervall. Till exempel: Om A1 är mellan 0 och 20 så ska den säga "intervall 1" och om det är mellan 20 och 40 så ska den säga "intervall 2" osv... (Det är alltså en lång kolumn med siffror som i kolumnen bredvid ska delas in i olika intervall. Det kanske går att lösa på något helt annat sätt???)

Jag tycker själv att det borde vara ganska enkelt, men jag lyckas inte. Finns det något tecken för "mellan"? Jag provade med kolon eftersom man använder det när man anger cellintervall, men det gick inte alls.

Förslag på lösning?

AddeladdeMedlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Lös det med en select case eller if satser

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Exempelvis såhär kanske du menar:

=IF(A1<20;"Intervall 1";IF(A1<40;"Intervall 2";IF(A1<60;"Intervall 3";IF(A1<80;"Intervall 4";"Intervall 5"))))

Om du använder svenskt excel så får du byta ut IF mot OM

Visst, själva utskriften av "intervall 1" osv går att lösa med en om-funktion. Men problemet är hur jag ska formulera intervallet i formeln:

=OM(A1=???;"Intervall 1";...)

Alltså frågetecknen ovan. "Om A1 är mellan 2 och 10". Hur skriver man det?

Som jag skrev ovan fungerar.

Tack för svaren! Fungerar utmärkt (iallafall så länge man inte har ett trettiotal intervall för då blir det en väldigt lång formel). Tack!!

Problemet är alltså löst, men några (för mig) intressanta funderingar kvarstår:

Jag upptäckte att Excel inte tycker om ≤ (mindre eller lika med). Någon som vet om det går att göra på annat sätt än med det tecknet?

Och finns det alltså inget sätt att skriva "intervall" i Excel? Kan man inte på något sätt säga "mellan 2 och 5"?

Det funkar med <= om jag inte minns fel.

SirPeter skrev:

Det funkar med <= om jag inte minns fel.

Japp, det gör det! Tack.

När det gäller intervall så är det ju egentligen bara det första som du inte får fram exakt, de andra ger sig ju av sig självt med den formeln.

Tänkte bara meddela att jag upptäckte att en om-funktion bara får ha åtta (eller sju?) innästlade satser. Så när jag försökte göra tio kategorier enligt formeln ovan fastnade jag.

Jag löste det genom att att lägga flera om-funktioner efter varandra och binda samman dem med &-tecknet. Perfekt; då blev det mer överskådligt också.

Intervallproblematiken verkar förresten gå att lösa genom att ha två kolumner. Om man vill ha intervallet 5-10 kan man i den första kolumnen ha 0-5 och i den andra 5-10. Därefter är det bara att ta andra minus första. Lite omständigt, men det borde fungera...

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)