webForumDet fria alternativet

Ovanligt explorerproblem!?

6 svar · 295 visningar · startad av ejick

ejickMedlem sedan mars 20011 175 inlägg

Hej,

jag har nyligen installerat en av mina datorer till min bredbandsuppkoppling. Installationen förlöpte felfritt och inga problem har uppmärksammats.

Hur som helst så är det en dator som jag inte har haft ansluten till internet på över ett halvår men när jag nu anslöt den har jag fått problem med IE. Problemet yttrar sig dels då jag besöker en sida som har någon onloadfunktion för popups, eller när jag klickar på en länk med target_new. Även om jag väljer att "öppna i nytt fönster" är problemet ett faktum.

Vad som händer är att explorer fryser och man tror att man skall få ett klassiskt felmeddelande innehållande "...förbjuden åtgärd.." men så är det inte. Det är bara att högerklicka på fönstret i startmenyn och sedan vänsterklicka på det samma för att det nya fönstret skall synas och explorer skall gå att använda.

Detta är väldigt störande och jag vet inte hur jag skall få bukt med problemet. Jag har installerat senaste versionen av webblösaren men problemet kvarstår. När jag startar om datorn läggs det till en annan startsida än vad jag vill ha även det är konstigt.

Skulle vara ytterst tacksam om någon som har haft ett liknande problem har lyckats lösa det eller om någon har en aning om hur jag kan bli av med problemet.

Alla svar rellaterade till ämnet mottages tacksamt.

Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg

Testa att köra Ad-aware:
http://www.lavasoftusa.com/swedish/software/adaware/

Vad är det för startsida som läggs till?

Problemet med startsidan verkar jag nu, efter att ha kört en windows update fått bukt med. Det var någon sida som hetta typ www.search-någonting.com

Skall prova att köra AD-aware nu. Hoppas det funkar. Återkommer.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Det första problemet upplevde jag för mer än ett år sedan när IE6 var en betaversion. Fönstret öppnade sig, men ingen sida laddades, och andra fönster "kladdade av sig" på pop-upen.
Lösningen var då snarare att "nergradera" (Alltså avinstallera) IE6, och köra IE5.5 istället. Men du kanske kör XP?

Startsideproblemet fortsätter. Sidan som vill visas heter http://www.search-space.com/

jag kör win2k så det borde gå att avinstallera och byta version, men jag gillar inte att gå tillbaka. Det känns som att vika sig för problemet. Jag vill hellre lösa det. Men om det är enda lösningen kanske jag blir tvungen. Skall prova lite till.

OBS!
Problemet har inte funnits tidigare på denna version då jag, för ett halvårsedan, använde IE.

Tack för all hjälp hittills!
Web-Tor, programmet du tipsade om hamnde på en plats på min 10-i-top bästa programlista. Tack!

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Det är antagligen inte det problemet, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna.
Nåt annat du kan pröva är att gå in på Verktyg/Internet-alternativ/Avancerat och leta efter nånting i stil med "tillåt <meta refresh>"
Jag tror inte allvarligt att detta löser ditt problem, men du kan ju pröva. För startsida-problemet, (och mycket annat), så är ad-aware som Tor säger ett bra program.

Lycka till!

Hej igen,

jag hittade ingeval för meta refresh. Men startsidan verkar nu ha försvunnit. Problemet kvarstår med att det låser sig. Explorer har även börjat bli ganska så segt. Någon aning vad problemet kan bero på.

Snart ser jag bara "format c:" som en lämplig lösning.

Genererad på 388 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb