LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Ska skriva ut en deckare som jag har skrivit, men jag vill inte skriva ut i A4. Jag vill alltså "boken" ska vara i A5-format och skrivas ut i A4-ark som jag sedan viker.
Problemet är bara hur jag ska lösa det? Hur Googl-at runt och sökt på wF utan några bra svar.
Det är lite svårt att förklara hur jag vill ha det, men tänk er att man skriver ut på båda sidorna av ett A4-papper. Men allt blir så oorganiserat och sidor hamnar fel eftersom man lägger bladen på varandra (och sedan viker). Jag vill ha det som ett reklamhäfte. Tänk er att ni avlägsnar två häftstift ur ett reklamhäfte. Bladen lossnar ifrån varandra och om ni tar upp en av dem, så kommer ni att märka att alla fyra sidor inte alls relaterar till varandra. Lägger man ihop bladen igen och bläddrar fram till den sida så kan man se att uppslaget är fullständig, men att det ändå består av två halva sidor från två olika blad.
Det är alltså det jag vill åstadkomma.
Jag har försökt att ändra runt i Word (XP) på det här sättet: Utskriftformat>Liggande>Bokvikning
Men det går ju inte... när jag lägger ihop bladen blir det helt fel, s.1 hamnar först och s.2 hamnar sist!
Någon som har någon aning om hur jag ska göra? :o :o
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Edit: glöm glöm och glöm. ;)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du skulle ju kunna kringgå problemet, som jag inte tror är lösligt i just Word, genom att skriva ut det som vanligt i A4-format och därefter använda en vettig kopieringsmaskin som fixar bokformat av det.
MolarinMedlem sedan jan. 2003236 inlägg Re: En lite bok - utskrift i Word
LeonL skrev:
Bladen lossnar ifrån varandra och om ni tar upp en av dem, så kommer ni att märka att alla fyra sidor inte alls relaterar till varandra.
Klart de relaterar till varandra! Summan av motstående sidors sidnummer blir alltid totalt antal sidor plus ett.
En lösning: Exportera till pdf, plocka upp i Acrobat med Pit Stop-plug in, fixa å trixa lite, voilá!
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Hur har "Word" tänkt sig att man ska lyckas då?
Ska man där vika först och sen häfta ihop? Fungerar inte den lösningen för dig då?
MolarinMedlem sedan jan. 2003236 inlägg Jag har den funktionen i en ppd annars... Borde finnas i någon universal-ppd kan man tycka.
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Ursäkta att jag drar upp den här tråden, men jag glömde visst att skriva hur jag löste det. :)
Jag hittade ett program som hette FinePrint. Första gången du kör programmet utför den några tester på din skrivare för att veta hur din skrivare beter sig. När den sedan har alla inställningar är det bara att använda deras fake-skrivare och välja "Booklet". Resultatet är fantastiskt. :D
Och ursäkta mitt dåliga språk på det första inlägget. Det kanske berodde på att jag skrev inlägget runt 23.00. ;)