webForumDet fria alternativet

Verifiering i outlook

10 svar · 365 visningar · startad av Okkido

OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg

Hejsan, jag har som kanske någon minns flyttat och därmed bytat internetleverantör. Jag har nu Sunet genom skolan och de använder självklart en brandvägg.

När jag ska försöka skicka mail med min smtp server vägrar det fungera. Jag ringde helpdesk och fick svaret att jag skulle använda någon verifiering, jag testade att ställa in allt möjligt i outlook men det vägrar fortfarande fungera.

Är det mitt webbhotell som måste stödja något speciellt för att det ska fungera?

Jag kan ta emot mail men inte skicka.

dhoMedlem sedan aug. 20021 515 inlägg

Re: Verifiering i outlook

Okkido skrev:

Hejsan, jag har som kanske någon minns flyttat och därmed bytat internetleverantör. Jag har nu Sunet genom skolan och de använder självklart en brandvägg.

När jag ska försöka skicka mail med min smtp server vägrar det fungera. Jag ringde helpdesk och fick svaret att jag skulle använda någon verifiering, jag testade att ställa in allt möjligt i outlook men det vägrar fortfarande fungera.

Är det mitt webbhotell som måste stödja något speciellt för att det ska fungera?

Jag kan ta emot mail men inte skicka.

Sitter på samma nätverk som dig, och varför det inte fungerar beror på att IT-avdelningen har blockerat utgående trafik på port 25. Det du kan göra är att använda den e-postserver som finns inom nätverket.

http://www.forv.mh.se/it/

QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg

Re: Re: Verifiering i outlook

dho skrev:

Sitter på samma nätverk som dig, och varför det inte fungerar beror på att IT-avdelningen har blockerat utgående trafik på port 25. Det du kan göra är att använda den e-postserver som finns inom nätverket.

Låter ovanligt dumt. :l

Re: Re: Re: Verifiering i outlook

Qimen skrev:

dho skrev:

Låter ovanligt dumt. :l

Förvisso, men som jag har förstått så är det en tillfällig blockering med tanke på alla virusmail som varit i omlopp på sistone.

QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg

http://www.forv.mh.se/it/ skrev:

Utgående epost (SMTP) är tills vidare blockerad för stora delar av MittNet
Anledningen till denna restriktion är bla de aktuella virusproblemen. Detta påverkar de som använder epostservrar utanför mh.se.

För att kunna skicka utgående epost ange istället emailproxy.mh.se som SMTP-server.
Denna ändring påverkar inte hämtning av epost.

Där ser man...

Jag hörde något om att det bara var temporärt också, men hur ska jag göra exakt för att ändra smtp server?

Vilket konto är det jag ska använda mig av, hittade inget konto. stod bara information varför det inte gick att skicka vad jag kunde se.

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

För att kunna skicka utgående epost ange istället emailproxy.mh.se som SMTP-server.

Okkido skrev:

Jag hörde något om att det bara var temporärt också, men hur ska jag göra exakt för att ändra smtp server?

Vilket konto är det jag ska använda mig av, hittade inget konto. stod bara information varför det inte gick att skicka vad jag kunde se.

Du använder samma konto som nu, det enda du behöver göra är att ändra den utgående e-postservern till den som står innanför brandväggen. Du ändrar i kontoinställningarna i den e-postklient du använder.

Jo, jag vet det, är trött, därför jag skriver förjävligt. Men vilken smtp-server är det jag ska använda? Hittar inte informationen på deras sida.

Du måste vara rejält trött då. ;) Det har postats två gånger i den här tråden redan. Servern du ska använda är emailproxy.mh.se.

Haha, först sover jag bort hela dagen och går upp vid 5 tiden sen kan jag inte läsa innantill ens, tack så mycket dho ;)

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb