webForumDet fria alternativet

Går ej att skicka mail med Outlook Express

6 svar · 688 visningar · startad av Steam

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Jag har problem med att skicka mail med Outlook Express. Jag får ett felmeddellande att det inte går att nå SMTP servern *skumt*. Använder home.se mail tjänsten och alla andra som jag känner kan använda samma mail tjänst med samma insteällningar som jag har utom jag. Har testat även med brandväggen inaktiverad. Nu har jag gett upp hoppet.

Något därute som kanske skulle kunna ge ett bra tips på vad det kan vara för problem?
Vore tacksam isf.

P.s.
Jag har inga problem att ta emot brev dock.

BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Läs

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Starta en kommandoprompt och skriv

telnet smtp-servern 25

Om den inte svarar så har du direka kopplingsproblem, som ej är relaterade till mailprogrammet. Om den svarar, ja då funderar vi vidare.

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Problem åtgärdad

Det var bara att skriva in mitt internet leverantörs utgående mail server adress (smtp) som gjorde att problemet var löst. *yess*

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

emission: För att spinna vidare på problemet - jag testade telnet och servern svarade inte. Är det alltså nåt vaj Sunet -> home.se eller tänker jag fel?

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

:stefan: skrev:

emission: För att spinna vidare på problemet - jag testade telnet och servern svarade inte. Är det alltså nåt vaj Sunet -> home.se eller tänker jag fel?

Har du kollat så att skolan vars nätverk du sitter på inte har spärrat utgående trafik på port 25? Det var anledningen till att det inte har fungerat att skicka e-post för min del.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

dho: Tja, jag mailade Helpdesk om detta för någon vecka sen och fick ett svar om att de vidarebefordrat det till systemadministratören.
Kanske läge att ta reda på vem det är och göra lite påstötningar...

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)