webForumDet fria alternativet

Vad laddar webbläsaren?

20 svar · 766 visningar · startad av @nders

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hej!

Jag undrar om det finns någon möjlighet att ta reda på vad det är som tar sån tid när jag laddar en viss sida.

När jag använder Mozilla / Firebird laddas sidan liksom aldrig klart. Det står "Transferring data from 172.16.1.149", och laddstapeln går till 3/4. Jag ser inte att något saknas, och allt fungerar, men den slutar ändå aldrig ladda.

Kan jag ta reda på vad den försöker hämta?

Mvh

Det är alltså ingen som har en susning? :o

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

En snabb tolkning är att webbservern har processerat färdigt koden och försöker nu skyffla över resultatet.

Men det känns långsökt med tanke på att dataöverföring inte borde vara problemet.

Egentligen ska det ju vara dataöverföringen som är problemet. Vad skulle annars kunna få läsaren att bete sig på det sättet?

Men, frågan är; dataöverföringen av vad?

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Ibland på visa sidor med mycket rekalm brukar det bli så för mig också...

Om man säljer att inte ladda bilder från reklem servranra så förvinner "problemet"

Nu pratar vi om en sajt jag själv har koll på, och den är inte speciellt grafiskt intensiv. Alla bilder ligger på samma server, och jag vet alltså precis hur det ska se ut. Det ser helt rätt ut, all funktionalitet finns där vad gäller javascript o.dyl.

Jag kan inte förstå.

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Kanske bara är en serverbugg? Har du testat att starta om servern? Laddas andra eventuella sidor korrekt på servern?

Servern är omstartad vid ett flertal tillfällen, och dessutom drabbar detta endast Geckoläsare. Det funkar fint om man använder IE.

Dock är det också som så, att det ser ut som att det fungerar som det ska på en annan server, så det kan säkert ha något med det att göra. Men, jag skulle ändå vilja ha ett svar på originalfrågan; kan jag ta reda på vad det är som laddas?

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Men om det nu bara drabbar webbläsare baserade på Gecko så kan det ju vara där som problemet ligger. Har du kollat så att det verkligen sker någon dataöverföring från server till klient så inte webbläsaren ljuger för dig?

Hur gör jag det?

Notera att exakt samma sajt på en annan server inte har detta problem.

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Kör du något Theme?

Enligt Bugzilla kan loading-funktionen tydligen
bugga kraftigt om man använder themes.

Jag tror inte jag använder något theme. :o
Jag har installerat brusarna, och sedan började jag använda dem.

Någon som har någon sorts idé som kan tänkas hjälpa mig på vägen?

Mvh

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

@nders skrev:

Notera att exakt samma sajt på en annan server inte har detta problem.

Samma sajt på två olika servrar fungerar olika. Är det samma klient som du kollar med (dator, webbläsare)? Om det är samma klient så sitter det nog i servern, eller hur?

Samma sajt, två olika servrar. Samma läsare och klientmaskin.
Så, visst känns det som att det är servern som på något sätt är dum, men jag vill ändå veta vad det är som brusaren håller på och laddar hela tiden! :)

Även IE beter sig illa nu vid olika tillfällen.

Jag passar alltså på att bumpa lite, så får vi se om någon har en aning om vad det är som bävrar sig.

Mvh

cap93.jpg
m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Konstigt, konstigt. :l
Korrupt programvara på servern? Har du nån annan sajt på servern som segar? Hur körs den sajten?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det borde ju bara vara att kolla med en sniffer och se vilken GET-request det är som inte slutförs.

Typ, dra igång http://www.ethereal.com/ och avsluta sen när webbläsaren stannar upp. Gå igenom allt som tagits emot och skickats. Ta "Follow stream" på de rader som börjar med GET och kolla så att du har mottagit något (skickat och mottaget har olika färger).

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Kolla med Ethereal eller motsvarande programvara vad det är för typ av trafik det är frågan om.

Hmm.

Nu tänkte jag ju passa på att bumpa den här tråden en sista gång, när jag ser att jag fått svar som kanske går att använda! :D

Tack, pojkar! :)

Jag skall göra mitt bästa för att förstå vad jag ska göra, nästa gång jag undrar (dvs när jag får tid på jobbet). :)

(jag hoppas dock bara att webbläsaren verkligen kommer stanna upp någon gång, det brukar den ju inte göra när det blir så här...)

Mvh

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)