webForumDet fria alternativet

401.1 i Mozilla på localhost

2 svar · 207 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 447 inlägg

Jag har satt rotkatalogen för IIS till en mapp utanför standardmappen (C:\inetpub\wwwroot\) och då frågar helt plötsligt Mozilla (Firebird) efter användarnamn och lösenord. :q Det går dock utmärkt att surfa till localhost med Mozilla när jag satt rotkatalogen (Home directory) till standard. Vad beror detta på och hur kan jag lösa det?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Hmm...
Kolla vilka rättigheter som är inställda på C:\inetpub\wwwroot\ - speciellt rättigheter för "användare och grupper", IIS brukar köra anonyma anslutningar under användaren "IUSR_MASKINENSNAMN" eller liknande - och se till att din nya hemkatalog har samma. Du kan antagligen också komma förbi detta genom att öppna kataogerna för användaren "Everyone"

Du kan också ändra säkerhetsinställningarna i din IIS (fliken "Directory security" i MMC) för din webbplats

nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg

Anledningen till skillnaden i mellan IE och Mozilla finns troligtvis här:

Tools->Internet Option->Security->Custom Level->User Authentication->Automatic Logon in Intranet zone

IE loggar alltså på autmatiskt åt dig om du surfar lokalt. Vilket gör problem med säkerhetsinställningar svåra att upptäcka/avbugga om man använder standardinställningen (och IE).

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb