Jag har satt rotkatalogen för IIS till en mapp utanför standardmappen (C:\inetpub\wwwroot\) och då frågar helt plötsligt Mozilla (Firebird) efter användarnamn och lösenord. :q Det går dock utmärkt att surfa till localhost med Mozilla när jag satt rotkatalogen (Home directory) till standard. Vad beror detta på och hur kan jag lösa det?
401.1 i Mozilla på localhost
2 svar · 207 visningar · startad av Skarre
Hmm...
Kolla vilka rättigheter som är inställda på C:\inetpub\wwwroot\ - speciellt rättigheter för "användare och grupper", IIS brukar köra anonyma anslutningar under användaren "IUSR_MASKINENSNAMN" eller liknande - och se till att din nya hemkatalog har samma. Du kan antagligen också komma förbi detta genom att öppna kataogerna för användaren "Everyone"
Du kan också ändra säkerhetsinställningarna i din IIS (fliken "Directory security" i MMC) för din webbplats
Anledningen till skillnaden i mellan IE och Mozilla finns troligtvis här:
Tools->Internet Option->Security->Custom Level->User Authentication->Automatic Logon in Intranet zone
IE loggar alltså på autmatiskt åt dig om du surfar lokalt. Vilket gör problem med säkerhetsinställningar svåra att upptäcka/avbugga om man använder standardinställningen (och IE).