webForumDet fria alternativet

En stabil lösning på ett stort problem

3 svar · 251 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hej svejs

Jag håller på fnular med en lösning till jobbet, där vi har ett kundregister. Alla anställda har varsin PALM Tungsten T.
Servern vi har är en Win2K server, med 5 datorer i nätverket. Nu funderar jag på OM det är möjligt att ha FM Server 6 på vår server, där även databasen skall ligga, om det går att synca Palm'erna från ngn annan dator i nätverket.

Jag ska alltså kunna synca min palm mot databsen, som ligger på servern. det kommer röra sig om ca 15 användare. Det bästa vore om man kunde göra syncningen via Bluetooth, är det möjligt på ngt sätt?!

Det har även varit snack om en MySQL-databas, men det kan jag inget om. Det behöver alltså inte vara just filemaker, men ngt som man kan använda för att synca palm'erna mot dtabasen på servern, helst via en bluetoothanslutning.

Syftet med allt det här är att det ska kunna byggas ut, i framtiden ska vi kunna ha körjournaler / arbetsorder / tidrapporter och kunna synca på samma sätt.

Tack för hjälpen !

Men vadå?

Finns det ingen här som vet hur man bör bygga upp ett det här på ett litet företag?!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jag har provat FM Mobile, och visst det fungerar men den har ett par stora nackdelar.

1. Man måste ha databasen igång när man synkar.
  2. Man får inte med sig formulär/design (provat ver 2.0), man ser endast tabellerna.
  3. Man kan inte "dela" ut databasen på något annat sätt (ex. webåtkomst)

Om du är nöjd med dessa begränsningar så är det att på den datorn du synkar ifrån har FM igång och har databasen öppen, och du har FM-mobile i palmen så fungerar det.

Jo, FileMaker MObile är jag väldigt bekant me3d, vi körde femman och ver. 1 till palmerna, men det sög rätt hårt, tycker jag, undrade mest om det hade blivit ngra stora ändringar i tvåan, men alltså inte...

Finns det kanske ngra andra lösningar då? Vi tar o stryker FileMaker helt och hållet, så andra tips och idéer tack ;)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)