webForumDet fria alternativet

Tomt i raden i excel... (vilken tråkig rubrik=)

Kontorsprogramur Kontorsprogram

6 svar · 388 visningar · startad av ShoGun

ShoGunMedlem sedan aug. 2002237 inlägg

Hej igen...

Fick hjälp av dho i denna tråd: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=81199&forumid=71

Nu är det så att i kolumnerna: rabatt och summa så har jag cellformatet procent och kronor.

Jag har utrymme för 11 poster sammanlagt men det är inte alls säkert att alla kommer användas... därför undrar jag hur jag ska göra om en post inte är ifylld så ska inte det stå "0 %" och "- kr" utan bara vara helt tomt...

Någon... dho kanske?! =)

Kan passa på och fråga... när jag använder autosumma (för att räkna ihop alla poster...) så högerställs summan... och det går INTE att varken centrera eller vänsterställa... VARFÖR!?

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

På första frågan så finns det en inställning som du kommer åt via Verktygs-menyn -> Alternativ. Under fliken visning, långt ner i mitten så kan du avmarkera valet 'Nollvärden'. Då kommer cellen att vara tom om den inte innehåller något värde.

På andra frågan så förstår jag inte riktigt vad du menar.

Nollvisning funkade bara med procentdelen... inte kronordelen... kanske går att använda funktionen "om" eller nåt?!

Ang. den andra frågan så menade jag att jag har en ruta som heter "netto" som summerar kolumnen "summa" (dvs. totalsumma av alla poster).

I nettorutan så högerställs sedan summan och den går inte att centrera/vänsterställe... alltså summan är låst till höger...

TACK FÖR ALL HJÄLP! =)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ställ om från tal till text så kan du justera som du vill.

SirPeter... TACK men vill gärna behålla "kr" efter summan...

Likadant när jag skriver förfallodag... då har jag skrivit: "=IDAG() + I16" (där "I16" är antalet dagar för bet.vilkor) och varit tvungen att skriva "dagar netto" i en textruta. Resultatet blir alltså "20 (I16) dagar netto".

Helst skulle jag vilja ha texten "dagar netto" i rutan och bara ändra antalet dagar... hoppas ni fattar... knappt så jag gör det... trött som faaan=)

LasseLampaMedlem sedan aug. 200371 inlägg

Har du löst problemet? Annars gör så här:

För dagar netto:
Skriv formeln =I16
Gå in på Format > Celler > Tal.
Klicka i vänstra rutan längst ned på "Anpassat"
Skriv i rutan uppe till höger ("Typ" heter den i min svenska version): ##0" dagar netto"
Klicka OK.

För förfallodatum kan du göra så här:
Skriv din formel IDAG()+I16
Gör som förra gången, men skriv
"Förfallodag: "ÅÅÅÅ-MM-DD
eller vad du nu vill ha för format på själva datumet.
Lycka till! :bire

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)