webForumDet fria alternativet

Räkna ut rabatt i excel?!

6 svar · 4 744 visningar · startad av ShoGun

ShoGunMedlem sedan aug. 2002237 inlägg

Hej!

Jag sitter och gör en fakturamall i excel. Jag skulle vilja veta hur jag ska räkna ut rabatten jag eventuellt ger till mina kunder. De kolumner jag använder är:

Antal, Enhet, Beskrivning, á pris, Rabatt och Summa.

Jag vill alltså multiplicera antal med á pris minus rabatt (skriven i %) för att få fram summa...

Någon?!

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

antal * á pris - ((antal * á pris) * rabatt)) = summa ?

Kan du skriva ut hela "koden"!? Vad är det för "funktion" jag ska använda?!

Summa, Produktsumma?!

Jag finner ett litet problem i excel... när man använder "procentuträkning" så vill den ofta att man ska ange procenten i tusental... t.ex. om jag skrivit siffran 10 i en cell och sen klickar på procenttecknet blir 10 plötsligt 1000... varför??

ShoGun skrev:

Kan du skriva ut hela "koden"!? Vad är det för "funktion" jag ska använda?!

Summa, Produktsumma?!

Jag finner ett litet problem i excel... när man använder "procentuträkning" så vill den ofta att man ska ange procenten i tusental... t.ex. om jag skrivit siffran 10 i en cell och sen klickar på procenttecknet blir 10 plötsligt 1000... varför??

Jag använde mig av de kolumner du beskrev att du hade, du behöver inte använda någon specifik funktion i Excel. Summan i exemplet jag gav är summan för alla exemplar av just den produkten minus eventuell rabatt.

Din andra fråga:

0,1 = 10 %
1 = 100 %
10 = 1000 %

Edit: dvs det skrivsätt man använder när man vill räkna med procent.

Tack för hjälpen men sorry... greppar inte själva uträkning.
Jag "vet" i vilken ordning och så jag ska räkna ut (tror jag...=) men mitt problem är att i den aktuella uträkningen så ska alltså sum

Antal * a pris - rabatt = summa

Problemet är att jag inte vet hur jag ska få uträkningen att köra minus rabatten och SEDAN summan... det blir ju typ en delsumma (hittills har jag gjort så att jag gör en "delsummauträkning i en tom cell bredvid själva mallen, som inte syns för att sedan fortsätta med kalkylen i en annan cell... hoppas du/ni fattar)

Kan du skriva ner EXAKT hur jag ska göra/formeln ska se ut!?

Det var inget... DET FUNKA!! =)

SUPERDUPERTACK!! =)

Så bra då. :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)