VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Hej
Jag har märkt att det finns en del här på wF som använder Firebird/Mozilla, men också att det är alldeles för många som använder IE ;) Därför har jag skrivit ner lite synpunkter om FB, varför man ska byta och sånt... :)
FB är i mitt tycke den överlägset bästa webbläsaren som finns ute på marknaden nu, har allting som IE har och mer därtill, är minst lika lätt att tweaka utseendemässigt som Opera och har inte lika mycket bloat som Netscape (även om de är baserade på samma renderingsmotor, Gecko).
En annan mycket bra sak med Mozilla Firebird (och vanliga Mozilla för den delen) är att man kan ändra utseendet hur mycket man vill, man kan lägga till en massa toolbars och göra allt möjligt med den. Om man vill och har kunskapen kan man även ändra saker i koden, då den är fritt tillgänglig för alla som är intresserade (Open Source).
Ytterligare en fördel som Firebird har gentemot främst IE, men även Opera, är att buggar fixas mycket snabbare (kommer en ny utvecklingsversion med fixade buggar minst en gång i veckan) samt säkrare (tillåter inte lika mycket som IE).
Det som dock är vad jag gillar allra mest med Firebird är möjligheten att använda tabbar när man surfar. Detta innebär att man kan öppna nya sidor under flikar i samma webbläsarfönster. I och med detta slipper man 15 olika fönster som käkar prestanda, man behöver bara ha 1 fönster uppe.
Det är egentligen bara en sak som stör mig med Firebird, och det är inte ens webbläsarens fel. Det finns sidor som inte visas "korrekt" (d.v.s. som skaparen har tänkt sig), vilket allt som oftast beror på inkompetenta webmasters som inte kan skriva riktigt HTML/CSS.
Officiell hemsida för Mozillaprojektet - http://www.mozilla.org/
Ladda ner Firebird nu! - http://www.mozilla.org/products/firebird/
FBs "byt-browser-sida" - http://www.mozilla.org/products/firebird/why/
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Jag bytte faktiskt till Firebird för några dagar sedan, men alla sidor som är optimerade/kodade för IE och alla kassa javascript som bara fungerar för IE blev för irriterande så nu är jag tillbaka till IE igen. Jag kunde inte ens kolla mail på min spam-adress på Spray eftersom Mozilla renderade den felaktigt och gömde knappar bakom lager o.s.v. Antingen är det Spray som är inkompetenta eller så är Firebird helt enkelt inte mogen ännu. I vilket fall som helst kör jag IE tills Mozilla blir mer förlåtande eller webmakare lär sig koda ordentligt.
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg
Skarre skrev:
Jag bytte faktiskt till Firebird för några dagar sedan, men alla sidor som är optimerade/kodade för IE och alla kassa javascript som bara fungerar för IE blev för irriterande så nu är jag tillbaka till IE igen. Jag kunde inte ens kolla mail på min spam-adress på Spray eftersom Mozilla renderade den felaktigt och gömde knappar bakom lager o.s.v. Antingen är det Spray som är inkompetenta eller så är Firebird helt enkelt inte mogen ännu. I vilket fall som helst kör jag IE tills Mozilla blir mer förlåtande eller webmakare lär sig koda ordentligt.
Kör sidan i http://validator.w3.org så får du reda på om det är sidans eller FBs fel :)
jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg vad är det för skillnad på firebird och vanliga mozilla då?
Skarre skrev:
Jag bytte faktiskt till Firebird för några dagar sedan, men alla sidor som är optimerade/kodade för IE och alla kassa javascript som bara fungerar för IE blev för irriterande så nu är jag tillbaka till IE igen. Jag kunde inte ens kolla mail på min spam-adress på Spray eftersom Mozilla renderade den felaktigt och gömde knappar bakom lager o.s.v. Antingen är det Spray som är inkompetenta eller så är Firebird helt enkelt inte mogen ännu. I vilket fall som helst kör jag IE tills Mozilla blir mer förlåtande eller webmakare lär sig koda ordentligt.
Hade samma problem men jag skickade ett argt mail till spray.se och lite senare funka det utmärkt. :e
(bifogar bild från på spray med Firebird 0.5(som då hete phoenix))
http://www.crazy-media.com/temp/pub/phoenix.jpg
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg
jake skrev:
vad är det för skillnad på firebird och vanliga mozilla då?
Firebird är enbart webbläsaren, Mozilla är hela paketet med IRC-klient, e-postklient, HTML-editor mm...
Använder Firebird, en super browser.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Inte så konstigt att många sidor ser dåliga ut i Mozilla, IE har sin egen standard och eftersom flest använder IE så anpassas sidorna lite mer åt IE, även om sidorna ska kunna se bra ut i alla webbläsare så gör dem tyvärr inte. Därimot gillar jag nog Opera mera då opera är lite snabbare och har även stöd för tabbar. :)
Använder också Firebird och det är en underbar läsare med tabbar, mouse gestures och andra extensions som finns att ladda ned.
Det roliga är att man kan skapa egna mouse gestures och anpassa dessa för webForum, t.ex. markera alla forum som lästa, gå till kontrollpanelen m.m. :)
mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Jag bestämde mig för att testa detta Firebird som ni snackar så mycket om... som utvecklare brukar jag ha de flesta webbläsare liggandes för att testa med, men firebird hade jag inte testat.
Och min första inblick är, inte så pjåkigt :e Speciellt inte nu när alla sidor(aftonbladet/tv.nu) osv börjat med jobbiga popups, och tabbar e ganska skönt, finns dock en lite nackdel. De fungerar inte som jag vill ;) Jag skulle vilja att alla länkar som har target="*" skall öppnas i en ny tabb, men om jag håller ner SHIFT vill jag att de ska öppnas i ett nytt fönster ändå(gamla IE användare som jag är ;)). Jag hittade "Tabbrowser Extensions" som gör nästan det, förutom att den inte öppnas nya fönster på SHIFT. Någon som vet om det går att lösa ändå?
Och man kan inte avinstallera komponenterna? Det finner jag lite irriterande, man kan stänga av dem, men hittar ingen uninstall för dem...
Men som sagt det verkar nice, ska testköra den ett tag och se om den håller måttet. Har dock upptäckt att det blir lite problem med flash ibland :/
Men det var kul att se att min sida såg exakt ut som den skulle/gör i IE... :h
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Jag skickade också ett mail till Spray angående Mozilla och fick svaret:
SpraySvar skrev:
Hej hej
Tack för ditt mail!
Den nya design vi nu använder är W3-kompatible enligt följande specifikationer:
http://www.w3.org/TR/xhtml1/.
Emellertid har vi, precis som du påpekar, fått indikationer om att det är svårt att använda Spray Mail om man använder Opera och Mozilla.
Vi beklagar problemen att använda Spray Mail med Opera och Mozilla. Emellertid är antalet användare av av dessa webbläsare så pass litet att det inte finns någon möjlighet för oss att utveckla stöd för dessa webbläsare.
Av den anledningen rekommenderar vi dig att du byter webbläsare till Internet Explorer 5.5 eller högre.
Med vänlig hälsning
Anders / SpraySvar
De förväntar sig verkligen att folk ska byta browser för att kunna besöka Spray.se. :e Här ser ni för övrigt hur det ser ut när man vill skriva ett nytt mail hos Spray Mail i Mozilla Firebird 0.6.
http://member.webforum.nu/1826/spraymail.gif
mozilla: Du kan ställa in så att Ctrl+Klick öppnar upp sidor i ny tabb. Och Ctrl+T öppnar upp ny tom tabb.
jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg
Viking skrev:
jake skrev:
vad är det för skillnad på firebird och vanliga mozilla då?
Firebird är enbart webbläsaren, Mozilla är hela paketet med IRC-klient, e-postklient, HTML-editor mm...
ok, så en webbsida ser likadan ut oavsett om jag laddat ner firebird eller hela mozilla?
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg jake, ja, borde göra det (är inte helt säker) eftersom Firebird enbart är en lightversion av Mozilla utan chat, mailklient etc., bara browsern :)
mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Erik Juhlin: Jo jag vet det, men jag gillar det faktum att alla sidor som hör till samma sida öppnas i samma fönster medan länkar till andra sidor öppnas i en ny tabb, men jag vill ändå kunna öppna dem i ett nytt fönster om jag vill.
Jag oupptäckte nu att det fungerar så(SHIFT + klick öppnar nytt fönster, CTRL + klick ny tabb) med vanliga länkar, men länkar till andra sidor öppnas alltid i en ny tabb, vilken knapp jag än klickar på(Har antagligen med ”Tabbrowser” att göra) :/
SurfarenMedlem sedan aug. 2003627 inlägg Jag vände helt om för några dagar sen och kör nu enbart Firebird. Förstås tar jag fortfarande IEn för att testa kompatibilitet på mina hemsidor...
För någon timme sen fick jag även köra IE för att kontoskaparen skulle funka på Whoxhosting.
Störigt med folk som kallar sig professionella och inte fattat att IE enbart kommer gå utför i framtiden. Stora sidor som Spray borde ha kompatibilitet verkligen. Den "lilla del" surfare som inte använder IE bör väl bli ganska stor på en sån sida. Även om bara 5% inte har IE och Spray (eller ngn annan för den delen) har 1000 besökare på en dag så blir ju det ändå 50 pers. Fler än jag har totalt till min sida på en vecka... :)
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Jag kör ie,opera 7.11/6.03, mozilla, mozilla firebird. Innan har jag alltid använt IE men nu de senaste dagarna har jag börjat gilla vanliga mozilla en del. Firebird tycker jag ser för trist ut :l
SurfarenMedlem sedan aug. 2003627 inlägg
Qimen skrev:
Firebird tycker jag ser för trist ut :l
Hur menar du då? Det finns ju en hel del skins att installera...
DuvaMedlem sedan maj 20021 141 inlägg Jag har börjat använda Firebird nu. Tycker att den funkar utmärkt.
Gillar tabbarna. :)
SurfarenMedlem sedan aug. 2003627 inlägg Ja, tabbarna är ju inte någon tabbe direkt :e :x